Introduction

.

Kemalangan

1 comments

Masa : 11.30 mlm
Tempat : Rumah, cheras KL
Status : Sedih

~ Bismillahirrahmannirrahim ~

Bersyukur ke hadrat Allah swt tuhan sekalian alam serta selawat dan salam buat junjungan muhammad khatimul anbiya'.

Hari ni saya cuma nak zahirkan perasaan sedih atas kejadian yang berlaku kepada murobbi saya. Orang yang banyak mengajarkan diri ini tentang dakwah, mengajarkan tentang Allah. Semalam, saya dikejutkan dengan 1 berita yang gempar yang mana murobbi saya bersama seorang ikhwah, al-akh shahril terlibat dalam 1 kemalangan.

Namun begitu murobbi saya alhamdulillah sekarang dalam keadaan yang stabil walaupun katanya bleeding kat perut dan baru sahaja di bedah untuk keluarkan blood cloth dalam perut. Sedih sangat, hari ni sahaja 3 kali mata saya mengalirkan air mata sebak. Apa yang saya harap dia cepat sembuh.

Tadi ziarah dia, dia dah sedar dah, dah boleh cakap tapi apa yang dia cakap, dia sakit sangat perut, dia nak solat. Huh, kalau orang biasa, kadang-kadang tak pernah fikir nak semua tu, fikir nak sembuh nak jumpa kawan-kawan. Tapi dia, nak jumpa Allah dulu. Subhanallah.

Apapun sekarang ni shahril jela perlu dirisaukan sebab tak sedar langsung, muka bengkak sangat, sampai kitorang ziarah tak kenal itu adalah shahril. Sedihlah, zaujahnya masih dalam pantang terpaksa datang menjengah suami, terbang dari terengganu. Ujian yang bertimpa-timpa.

Ya Allah sekiranya sebuah nyawa yang kau mahukan demi menyelamatkan mereka. Ambillah nyawaku sebagai ganti kepada kehidupan mereka. Aku redha demi agamamu.

Sebuah Tangisan

1 comments

Masa : 11.15 mlm
Tempat : Bilik Adnin
Status : Tenang

~ Bismillahirrahmannirrahim ~

Pertama-tamanya syukur ke hadrat Allah SWT atas nikmat iman dan kasih sayangnya yang sangat-sangat luas serta selawat serta salam buat junjungan baginda Muhammad Khatimul Anbia'.

Hari ni saya berasa sungguh ceria + sangat cinta pada Allah swt. Kenapa? Sebab peristiwa ni berlaku dalam kerangka yang cukup singkat. Dalam pada iman melemah, datang ramadhan pengubat rindu pada pencipta CINTA. Tatkala tandus, ada je anasir-anasir yang masih melaksanakan tugasnya menegakkan kebenaran walaupun wujud sentimen-sentimen yang cuba menggoyahkan iman.

Saya dikejutkan dengan beberapa perkara yang sangat besar. Yang sangat terutama iman yang kian melemah dalam pada diri saya yang makin terasa tidak bermakna untuk menapak di bumi Allah swt. Namun begitu, Allah masih memberi peluang kepada saya untuk mencari jalan keluar walaupun bagi saya ianya makin samar.

Tadi, bertapa seronoknya dan tenangnya saya, dalam jiwa penuh konflik, mata ini mengalirkan air mata tatkala mendengar ayat Allah. Tidak disangka, dalam pada solat solat tarawih yang ditunaikan , aliran air mata deras menjengah pipi ini. Tak tahu macam mana ianya hadir. Ketika mana saya terdengar ayat Allah dalam surah Al-Fatihah sahaja.

Tunjukilah kami jalan yang lurus. (yaitu) jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepadanya, bukan (jalan) mereka yang dmurkai, dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat. (Al-Fatihah : 6-7)

Saat imam membacakan sewaktu rakaat tarawih yang ke 13, saya tersentak. Dan pemikiran berlegar kearah mencari cintanya. Usai mengaminkan dan imam membaca surah baru, saya pula membacanya. Tatkala itu air mata bercucuran memikirkan bertapa besarnya rahmat Allah. Apa yang saya fikir waktu itu hanyalah Allah. Tak ada yang lain.

Terlintas dalam fikiran ini, "Kenapa Allah masih bagi peluang kat aku sedangkan aku dah banyak sangat buat dosa?". Legaran minda wujud bagi mengharmonikan hati mencari cintanya. Saat itu, hatiku berbeisik "Ya ALLAH, aku tak nak apa-apa selain petunjukmu". Air mata melaju bercucuran membuatkan aku lebih rasa dekat dengan DIA. Tidak sangka setelah sekian lama hati ini terasa gelap, bersinar kembali hidayahNYA.

Saat itu, yang difikirkan, "Kenapa Allah pilih aku?Kenapa aku tak nak pilih Allah". Air mata makin banyak terhasil kerana ingin menjadi saksi tangisan ini pada Allah kelak. Esakan saya cuba untuk dikawal, menghiraukan menggangu jemaah disebelah. Tangisan saya tidak lama, sampai ke rakaat ke 16 tangisan saya berhenti namun hatiku masih terasa dalam hati ini cintanya yang teragung.

Ada sebab lain juga cuba untuk kawal tangisan ini, antaranya, sewaktu solat tadi, saya solat sebelah orang arab. Dia pandang pelik juga pada saya sewaktu lepas salam rakaat 14. Tengok pipi saya basah, mata merah. Mungkin dia pelik sebabkan ayat yang imam baca tentang nikah, talak dan sebagainya, tapi saya nangis.

Apapun, saya harap orang disekitar paham dengan keadaan saya sekarang. Ramadhan ini, saya nak beruzlah dengan Allah swt sahaja. Tak ada yang lain. "AKU HANYA NAK BERSAMA DIA(ALLAH)!!!". Ya Allah, ampunkan dosa-dosaku yang lampau. Aku hambamu yang lemah. "Aku Hanya Mahukan KAU".Malam ni, saya nak bersama DIA lagi. "AKU NAK NANGIS LAGI YA ALLAH"

- Adapun orang-orang beriman itu sangat besar cintanya pada Allah (2:165) -

NORMATIVE STATEMENT IN AL-QURAN

0 comments

Masa : 11.45 tgh hari
Tempat : Bilik Adnin
Status : Lega

~ Bismillahirrahmannirrahim ~

Pertama-tamanya nak bersyukur ke hadrat Allah swt serta selawat dan salam buat junjung baginda Muhammad bin Abdullah.

Hari ni saje je nak post assignmnet course FIE (Fundamental Islamic Economics). Sir Asmy suruh cari pasal normative statement in Al-Quran. Normative Statement ni bermaksud, satu assumption statement contoh, "You should not commit riba..." Just assume benda tu, bukan satu yang jelas. Benda yang kita perlu kaji untuk tahu lagi detail dsb. Jadi bacalah.


Fundamental Islamic Economics
Muhammad Khairuddin Bin Ahmad
0920597
Section 7


NORMATIVE STATEMENT IN AL-QURAN

“ you should not commit zina.....” (Al – Isra’ : 32)

Seems like this word are very familiar wih us. Most of us know about this verse. But how much people take the verse seriously and make use of it?

Let we look what happen nowadays. Just take a scope from our country only. Statistics of child born without status that had beed announce by Syed Hamid Albar in parliment from 2001 to 2009 is 241 711. If we count it properly, 3 child will be born in the range of 1 hour. So, do you see it what happen nowadays? Contradict to the verse that Allah had revealed to us. It shown evethough Allah just give us a statement to assume but the impact if we ignore the statement clear. If we talk back about the child born without status, the 241 711 is those who registered the baby to hospital or any other clinic. But how about child that had been thrown away to the river or had been buried by his/her own mother because want to hide their false? Can be equal or can be more than that.

Imam Ahmad had eloborate about the zina which is “ every adam child had a sins, zina for eyes is looking for unapproriate things, zina for ears is hear that not suppose to hear, hand that touch a things that permissible, legs is going to the place that prohibited by Allah and heart is thinking about someone we like that not mahram for us”

If we look at the hadith properly, we can understand how the zina start, it can’t be a man commit zina with a women without knowing her. It must be a starting point that make the zina happen except the man pay for a prositute. It start with heart, then trying to had a meeting with the girl, then start another role play, at last, lost in their own world.

In another verse also stated that in surah Al-Jaatsiyah verse 23 : “have you see a person who make his desire as his GOD, Allah let him ....” . From this verse, it shown, that people who makes the desire as a god. Its, really truth in the meantime. Many people ignore verse from Allah and just take what they want. Just live like everything what they want without thinking about the effect. At last, feel dissapointed for everthing happened. Such women who commit zina, after the baby born, and the guy run away, feel like want to kill herself and meaningless living in this world.

Other than that, woman should wear an approriate dress or do not extrvargant in wearing if walk out from her house like in surah Al-Ahzab verse 59 : “O Muhammad, tell to your wives, your daughters and others mu’min wives : They should wear a hijab to whole over their body....” . But nowadays, many woman not wearing an appropriate dress such wearing fit shirt showing her body shape and something else. It is one of the element that make zina happen. Thats why Allah s.w.t. tell us to should not commit zina ever near with it, if we commit with it, it will destroy our society like what happen nowadays.

We cannot blame for every mistake to the women, man also must to understand and take for granted what happen and what Allah ask us to do. For man also, Allah had give a guideline to avoid from zina which in Surah An-Nur verse 30 : “O pious people, you should preserve your eyes and your faraj” . Man also must to avoid from looking unappropriate thing that related to women and also preserve their faraj from everything that can increase his syahwat.

What we can take from the verse is, Allah has given us a guideline to follow but human itself didn’t follow it. What they do is just ignore what Allah revealed. Feel like their choice is the best. Normative statement that Allah show to us make us to think that Allah said in Al-Quran many time such in surah Ali-Imrah verse 190 : “For human to think”. Allah want us to think to make us get an ultimate understanding of a situation. Wallahu’alam.