Introduction

.

Impian?


~Bismillahirrahmannirrahim~

Assalamualaikum wbt..

Pertama-tamanya ingin saya panjatkan setinggi-tinggi kesyukuran kehadrat ilahi dengan limpah serta kurniaanNYA, serta selawat dan salam buat junjungan baginda Muhammad saw.

Sejak dua menjak ni terasa rajin bebenor nak mengupdate blog. Haha. Bukan apa, sebelum puasakan, masa puasa nanti slow la sikit. Yelah, nak banyak menghadap DIA dari laptopkan. Nak mengkhatamkan seberapa banyak yang boleh, Al-Quran ke, buku-buku dan segala yang ada dalam rumah ni lah yang boleh mendekatkan diri padaNYA. Al maklum, best kot ramadhan. Pahala bukan bagi sebijik dua ja. Mau berbijik-bijik sampai tak cukuplah. Jadi mestilah kena manfaatkan betul-betul ramadhan ni. Kalau budak-budak kecik tu, kita bagi dia sebijik gula-gula, mesti dia akan cakap : "Ei, dekut la abang ni". Cuba bagi banyak-banyak, mesti dorang akan cakap, "Ei, abang ni besh la". Ha, sama lah, waktu ramadhan la kita patutnya rasa best macam budak-budak tu rasa tadikan. huhu.

Adoyai khai, post pasal ramadhan bukan harini la. Tak yah ceramah panjang-panjang lagi. Leklu.

Oklah-oklah, back to main point ye.

IMPIAN?

Wah, kenapa ada tanda soal?

Apa kerja tanya soalan camtu?

Haa..macam-macam kan boleh terhasil dari benak fikiran kita? Tapi, apa yang saya fikirkan dari frasa "IMPIAN?". Dahla siap bertanda soal lagi.

Baiklah, saya tanya anda semua. Perlu ke ada impian? Setiap kali bersama kawan-kawan, ada je yang menzahirkan hasrat serta impian masing-masing.

Sahabat 1 : Aku, lepas grad, nak bukak restoran 5 star tapi price 3 star.

Sahabat 2 : Aku lepas grad nak pergi korea. Nak kahwin dengan orang sana.

Ada jugak yang mengimpikan pasangan hidup

"Aku nak yang baik, tudung labuh"

"Saya nak putera turun dari langit"

Nak pasangan yang semuanya ikut citarasa yang kita mahukan.

TAPI, apa hakikatnya?

Adakah seindah seperti yang tergambar?

Sekiranya tidak, mengapa masih wujud impian?


So, Khai, kau nak cakap yang kita tak perlu ada impianla? macam tu?

Eh, taklah, siapa cakap. Bagi saya impian ni sangat-sangat penting. Pernah tak dengar lagu 2 dunia nyanyian too phat dengan siti nurhaliza. Ada 1 frasa tu, yang menunjukkan kenapa kita perlu impian. Meh saya tunjuk.

Realiti sukar diatasi
Tapi kesudahan indah harus bermula dengan fantasi

Nampakkan, memang realiti tu kita tak dapat predict pun. Sama ada ia terjadi atau tidak. Tapi kesudahan indah harus bermula dengan fantasi. Maksudnya, kita perlu untuk ada angan-angan sebelum kita capai angan-angan tu secara realiti. Sekiranya terjadi, memang cukup indah. Sebab apa yang kita harapkan kita dapat segalanya. Sedangkan Allah sendiri ada firmankan :-

"Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok ; dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan." (Al-Hasyr : 18)

Dalam ayat ni pun Allah ada letakkan bahawa kita kena fikirkan tentang masa hadapan kita. Tak bermaksud kita buat apa-apa tanpa pilihan. Kita tetap ada pilihan. Macam dalam usaha kita memilih jalan kebenaran atau kebatilan, Allah ada juga sebut dalam AL-Quran :-

maka Dia mengilhamkan kepadanya (jalan) kejahatan dan ketaqwaannya, (Asy-Syams : 8)

Semua terletak ditangan kita. Tapi, perlu ada sumber sokongan yakni ilahi. Sebab tu, kalau siapa pernah tengok cerita kung fu panda. Mesti akan teringat quote. "There is no secret ingredient". Memang, dalam apa-apa pun tak pernah ada secret ingredient. Ramuan rahsia diri kita adalah diri kita sendiri. Kekuatan kita, Kelebihan kita, kehebatan kita, segala-galanya wujud jauh terpendam dalam diri kita. Cuma kita je perlu mengorek sedalam-dalamnya supaya kita jumpa. Jumpa diri kita, diri kita yang sebenarnya mendambakan cinta yang teragung. Dengan kekuatan cinta tulah segalanya akan dapat menjana kekuatan yang tiada tolok bandingnya yang wujud dalam diri kita.

Dengan impian serta pilihan diiringi berkat ilahi, pasti mudah untuk kita gapai apa yang kita impikan. InsyaALLAH. Moga impian kita yang terutama adalah mengejar redhaNYA.

Jadi, apa pula impian saya?

Alah, perlu ke cerita?

Sebenarnya, masa sekolah dulu saya teringin nak jadi akauntan. Dulu saya memang selalu skor akaun. Markah paling rendah pernah saya dapat dalam akaun 85. Masa form 5, semuanya 90 ke atas. paling best dapat 99. cikgu tak bagi lagi 1 sebab nanti over confident. Tadi saya belek-beleklah majalah sekolah, sekali jumpa la pencapaian masa sekolah dulu.



Dulu, saya ni tamak sikit, kalau boleh, semua title nak ambil. Terbaik tulah, terbaik nilah. Sampaikan Pn Najiha tegur. Saya sepatutnya terima title terbaik Matematik Moden tu, sebab dapat 100. Tapi, Pn Najiha cakap, "kamu janganlah tamak sangat, bagi anak murid cikgu la". Nasib baik, ada yang sama kongsi 100 dengan saya. Jadi, dialah yang ambil anugerah tu. Kalau tak semua saya nak sapu haha. Tapi tak adalah nak cakap saya terpandai keseluruhan batch, sebab, ramai lagi yang pandai lagi dari saya. Cuma, saya subjek-subjek ni jelah yang tinggi markahnya, lain, hampeh. Haha.

Apapaun Alhamdulillah, saya dapat ke 5 dalam batch saya. Susah tu nak lawan yang lain. Yela, sekolah saya bukan semua budak tak pandai yang masuk. PMR at least 7A baru dapat masuk. UPSR 4A sekurang-kurangnya. Rasanya sekarang dah up kot. Sebab dah nak jadi sekolah SBP. Mungkin akan up sikitlah tarafnya lepas ni.

Jadi, dah elok-elok ambil akaun, kenapa tiba-tiba berubah arah ke ekonomi?

Haha, peristiwa ni bermula masa kat nilai. Masa kat nilai, saya dah start malas-malas belajar sikit. Lagi-lagi akaun, sebab rasa macam. "alah, simple nya". Bila berulang kali belajar benda sama. Saya jadi bosan. Alhamdulillah CFS saya dapat reach 3.7++ even macam mana pun..

Pada masa yang sama waktu saya kat CFS, saya tersedar saya ada 1 kelebihan yang sebenarnya saya baru tahu. Masa kelas ekonomi, saya tak pernah sedarkan diri. Tidur memanjang, lecturer pun tak kesah. Sir Azmi mastu. Sampai dah habis silibus pun tak sedar. Waktu tu, baru saya perasan yang saya bukan mat kira je. Tapi saya mat baca jugak.

Kenapa?

Masa midterm, saya ingat lagi, orang yang fokus gila-gila dalam kelas dapat below 30 markah. Tapi, saya yang tidur, saya baca 1 malam je semua tu. Dapat 31/40 tak silap. Memanglah tak tinggi sangat. Tapi, itulah usaha 1 malam.

Dari situ sangat tersedar, bahawa, saya ada talent untuk menghafal ni semua. Dari situ saya cuba untuk seimbangkan 2-2. Cuma, ada side effect sikitlah dari segi matematik saya yang saya sedar. Saya jadi kurang sikit. Bila kepala cuba imbangkan dua-dua ni.

Lepas pada tu, saya memang dah tekad, saya nak menggunakan sebaiknya pemberian Allah ni. Saya taknak sia-siakan kedua-dua bahagian otak saya. Sebab tu saya pilih ekonomi. Walaupun saya tau kalau diikutkan nisbah, 90% kekuatan saya pada otak matematik dan 70 % pada otak menghafal. Tapi saya tetap akan cuba jadikan 2-2 100%.

Sebab itu, saya mengambil keputusan untuk memilih ekonomi sebagai jalan hidup saya. Sebab ianya seimbang. 2-2 ada. Kalau Micro memang banyak pengiraan. Kalau Macro, memang banyak fakta. Alhamdulillah 2-2 saya dapat imbangkan setakat ni. Apapaun, mohon doa agar perjuangan saya dapat diteruskan dan ditetapkan hati.

So, konklusinya, kau nak jadi apa khai?

Sebenarnya saya nak jadi guru. Dan sekarangpun saya dah jadi cikgu. Cuma cikgu tiusyen jelah. Taklah gempak mana. Jadi, mungkin akan datang nak berubah angin sikitlah untuk jadi lecturer.

Kenapa?

Sebab perkara yang paling saya suka, adalah belajar dan mengajar. Saya suka mengkaji. Saya suka ajarkan setiap apa yang saya dapat. Saya nak semua orang dapat benefit dari saya.Lagipun Allah ada firmankan dalam Al-Quran.

"....jadilah kamu pengabdi-pengabdi Allah, karena kamu mengajarkan kitab dan karena kamu memperlajarinya" (Ali-Imaran : 79)

Saya juga nak jadi golongan pengabdi Allah. Supaya ilmu-ilmu saya akan terus menjadi tunjang kepada kebangkitan ummah manusia.

Wallahu'alam.

0 comments: