Introduction

.

You'll Never Walk Alone



~Bismillahirrahmannirrahim~

Assalamualaikum dan salam 1 dunia,

Pertama-tamanya ingin saya panjatkan kesyukuran ke hadrat ilahi dengan limpah serta kurnianya yang tidak putus-putus memberi peluang untuk hidup serta selawat dan salam buat junjungan baginda saw.

You'll never walk alone?

Kalau budak bola mesti familiar dengan quote nih. Of course la kan. Kat logo Liverpool pun ada. Siapa fan liverpool memang taulah benda nih.


Tapi apa kehalnya saya nak cerita pasal Liverpool kat blog saya ni? Memanglah saya minat Liverpool, lagi-lagi bila Luis Suarez pindah masuk. Lagilah saya suka. Mesti Liverpool akan jadi lagi gempakkan? haha.

Oklah, back to the main idea. Apa yang saya cuba maksudkan dengan quote "You'll Never Walk Alone" ni? Macam biasalah yang saya pernah explain sebelum ni, setiap orang akan ada tafsiran sendiri based on observation dia.

So, apa pulak pendapat saya dengan ayat ni? Baiklah, bagi saya kita memang takkan bersendirian, sebab kita ada DIA. The Al-Mighty. Allah. Walaubagaimana pun keadaan kita. Baik mahupun buruk, pasti Allah akan ada di sisi kita.

Baru-baru ni sewaktu saya tengah down, ada kawan saya bagi 1 mesej. Memang sangat terkesanlah dengan mesej dia. Dan sampai sekarang saya simpan mesej tu.

One day., the villagers decided to pray for rain.,
On the day of prayer everyone gathered & only 1 boy came with an umbrella.,
That's CONFIDENCE.,,

When you throw a 1 year old baby in the air.,
He laughs because he knows you will catch him.,
That's TRUST.,,

Every night we go to bed but we're not sure that we'll wake up tomorrow.,
But we still have many plans for the coming day.,
That's HOPE.,,

So..,
Be a strong Muslim with confidence and trust.,,
Never loose hope in Allah (^^,)


Bila dapat mesej ni, memang rasa macam, oh, kenapa nak downkan. Sedangkan aku ada yang lagi besar. Kenapa nak cakap, "Oh God, I have A Big Problem" rather than say "Oh Problem, I Have A Big GOD"?

That's whay kita jangan sesekali putus harapan terhadap Allah. Wahh, teringat la pulak lagu maher zain.

Don't Despair And Never Loose Hope
Cause Allah Is Always By Your Side

Haaa..Maher Zain pun ada mention tentang ni tau. Saya tanya kamu, kenapa nak putus harapan? Pernah tak Dia tak bagi kamu apa-apa? Pernah tak dia sekat nikmat yang kamu dapat sekarang? Cuba sekali kamu tinggal hospital. Memang boleh termuhasabahlah. Lagi-lagi bila tengok yang bernafas guna bekalan tangki oksigen. Agak-agaklah, berapa ye kos perubatan tu? Tak yah ambil yang total la. Kita kira tangki oksigen je. Mau beribu kan. Nak pegi scuba diving, pakai tangki oksigen jugak. Agak-agak 5 ringgit lepas? Of couse lah tak lepaskan. Paling-paling duit makan 3 bulan baru dapat beli. Haha. Wah, kalaulah Allah minta bayaran setiap oksigen dia bagi sekarang, mau berapa juta kita hutang. Memang takkan ada millionare la kat dunia ni nampaknya. Million debt mesti ramai. huhu.

Jadi, kenapa nak putus harapan sebab Dia tak pernah nak menghampakan kita. Teringat saya tentang seorang sahabiah bernama Khaulah Binti Tsa'labah. Pernah dengar tak? Khaulah Binti Azwar mungkin lah pernah dengar. Tapi sahabiah ni, entah siapa kita pun tak tahu. Lady Gaga saya taulah. Song Ji Hyo ke. Wah, banyak jugak ye saya tau. huu.

Ha, apa ceritanya Khaulah binti Tsa'labah ni? Khaulah ni, adalah sorang sahabiah yang memang tak popular sangatlah. Orangnya biasa-biasa je. Hebat tu hebat jugaklah, yela kalau dah bergelar sahabiah pasti ada juga yang hebatnya cuma tak se gah Khadijah, Aisyah, Zinnirah dan lain-lain. Ada satu ketika ni, suami Khaulah ni dia cakap Khaulah ni macam punggung ibu dia. Lepas tu, tak lama, dia tenangkan jiwa, dia ajak Khaulah untuk melakukan hubungan suami isteri. Khaulah tak puas hati, dia tanya baginda hukumnya. Sebelum jumpa baginda, Khaulah angkat tangan dan doa kepada Allah.

“Ya Allah sesungguhnya aku mengadu kepada-Mu tentang peristiwa yang menimpa diriku”

Setibanya bertemu baginda, baginda membacakan ayat di bawah :-

“Sesungguhnya Allah telah mendengar perkatan wanita yang mengajukan gugatan kepada kamu tentang suaminya, dan mengadukan [halnya] kepada Allah. Dan Allah mendengar soal jawab antara kamu berdua. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Melihat,…sampai firman Allah: “dan bagi oranr-orang kafir ada siksaan yang pedih.” (Al-Mujadilah : 1-4)

Baginda menyatakan bahawa Allah sudah dengar rintihan hambaNYA itu, dan dari situ bermulanya hukum zhihar. Jadi, kamu mengerti kisahnya. Bukankah kita tidak berseorangan. Sedangkan Khaulah ni bukanlah yang siapa-siapa. Dan bayangkan, dalam Al-Quran jarang jumpa cerita yang biasa-biasa yang mana rintihan hamba yang kita tak kenal. Jadi, di sini, ingin saya katakan. Allah senantiasa mendengar rintihan dan melihat gerak geri kita. Jadi, jangan putus asa dalam berubah. Jangan putus asa dalam kehidupan. Jangan putus doa dengan DIA.

Wallahu'alam..

2 comments:

afiq azlan said...

hebat...nk pnjm ayt msg 2...nk share kt fb ley kn? :)

highest^love said...

share le ah choi