Introduction

.

Ideologi nikah lambat

1 comments

~ Bismillahirrahmannirrahim ~

Pertama-tamanya mari kita panjatkan setinggi-tinggi kesyukuran ke hadrat Allah s.w.t atas nikmat dan kurnianya serta selawat dan salam buat junjungan baginda muhammad khatimul anbiya’.


Salam satu malaysia, salam satu muslim, salam satu tuhan.

Hari ini saya sekali lagi cuba perungkai peradaban manusia yang kian runtuh tapi dipandang remeh yakni tentang perkahwinan. Sekian lama penulis menyepi tak berarti sudah tida bermaya untuk meneruskan dakwah ini. Cuma terkadang terhenti sebab taktahu nak buat apa.

Sekali lagi persoalan tentang nikah timbul dalam diri penulis. Kenapa, sebabnya lihatkan persekitaran yang kian merudum akhlaknya, tapi kita selaku da’ie masih tidak mahu untuk merubah diri sendiri yang utama. Post tentang ini pernah dikeluarkan dalam halaqah online suatu masa dulu. Waktu tu saya cuba mempersoalkan perihal ideologi manusia yang lebih cenderung untuk menikah lambat dari nikah awal.


Kenapa bangkitkan kembali isu ini?

Mesti ramai tertanya kenapa nak bukak balik buku yang dah tutup. Sebenarnya kita bukan perlu tutup buku untuk selesaikan segalanya. Tapi kita kena habiskan isi kandungan buku tu dan buat research lagi untuk lebih menambahkan kefahaman tentang sesuatu.

Dan ada lagi pemangkin isu ini di utarakan apabila saya tersingkat kembali planning dakwah saya dari 1st year sampai ke 4th year. Yang mana dalam sekitar 3rd year saya akan nikah. Dengan itu, saya cuba untuk kembali dan bangkitkan balik isu ini bagi kita buka balik minda kita yang mungkin dah di cemari dek zaman liberal ini.

Baiklah cuba kita uraikan satu persatu persoalan yang mungkin menjadi penghalang utama masalah nikah lambat ini. Pada mulanya saya ingatkan masalah hanya pada pihak lelaki sebab orang selalu katakan “ laki nak bagi makan isteri apa nanti ”. Namun setelah diri ini lebih melalui onak dunia, akhirnya jumpa juga seorang perempuan yang mengatakan takut nikah awal. Jadi lebih baik saya buka kefahaman ini kepada kedua-dua belah pihak.


Takutlah nanti tanggungjawab yang banyak.


Mesti ini antara persoalan yang mungkin kita akan timbulkan bagi orang yang masih lagi ragu-ragu untuk membuat keputusan muktamat tentang kehidupan. Yang utamanya mesti akan fikir, “nak bagi makan apa”. Jawablah, “makan nasilah”. Dan tak pernah lagi dalam sejarah dunia orang mati kebuluran sebab nikah awal sewaktu belajar. Cuba kita taddabur ayat ini :-

“ Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanat[1233] kepada langit, bumi dan gunung-gunung, maka semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khawatir akan mengkhianatinya, dan dipikullah amanat itu oleh manusia. Sesungguhnya manusia itu amat zalim dan amat bodoh, “ (Al-Ahzab : 72)

Cuba fikirkan yang sebenarnya Allah dah pernah bagi satu tanggungjawab yang besar kepada manusia yang mana tanggungjawab ini makhluk lain refuse untuk terima. Sebab apa, ada kekuatan di sebalik manusia yang kita tak tahu. Mungkin lebih jelas lagi dalam ayat ini :-

“Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi." Mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui."” (Al-Baqarah : 30)

Sekiranya anda membuka arabnya Allah ada tuliskan “Wa Izz” bukan “Wa Izza”. Sedangkan maksudnya sama. Kenapa Allah s.w.t. gunakan “Wa Izz”? Sebab, itu bermaksud tiba-tiba / suddenly Allah cipta manusia.

Kisah sebenarnya, Allah cipta manusia tanpa pengetahuan atau perbincangan mana-mana malaikat pun. Tiba-tiba Allah cipta. Habis tu, macam mana malaikat boleh tau? Ha, ada sebahagian malaikat yang cuba intai-intai luh mahfuz untuk tau apa yang Allah buat. Sebab itu mereka tahu. Lepas Allah ciptakan apa malaikat cakap? "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?" mereka mempersoalkan tentang ini, tapi apa yang Allah jawab? "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui." Jadi nak katakan kat sini, Allah s.w.t lebih tahu kemampuan manusia tu dari makhluk lain. Allah tahu kita mampu pikul tanggungjawab yang besar. Kenapa kita sendiri tak juga paham yang kita sebenarnya mempunyai kekuatan tu? Terus mengambil keputusan yang mudah.


Tapikan kalau nikah nanti banyak ujian, tak takut ke?

Baiklah, perkara ini semestinya akan jadi persoalan di minda kita. Cuba kita tadabbur elok-elok ayat Allah ini :-

“Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari setetes mani yang bercampur[1535] yang Kami hendak mengujinya (dengan perintah dan larangan), karena itu Kami jadikan dia mendengar dan melihat.” (Al-Insan : 2)

Perasan tak ini surah apa? Ini surah Al-Insan, surah ini menceritakan tentang manusia, hakikat manusia itu macam mana. Dalam ayat awalnya dah jelas-jelas menyatakan, “Kami hendak mengujinya”. Dan jelas walaubagaimanapun keadaannya, anda pasti di uji. Itu fitrah manusia untuk di uji oleh Allah, dan ujian yang Allah bagi bukan untuk menjatuhkan kita, tapi untuk mendekatkan diri kita padanya. Cuba kita pahamkan ayat ini pula ; -

“Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.” ( Al-Baqarah : 155)

Sekiranya anda lihat ayatnya dalam skop bahasa arab, Allah katakan “Wa lanabluanna” yang mana membawa fi’il mudhari’ berarti dulu kini dan selamanya. Dulu kini dan selamanya kita tetap akan di uji dengan macam-macam ujian. Tak kiralah kita dah nikah, kita belum nikah, kita akan tetap di uji. Jadi apa yang perlu kita risaukan tentang ujian darinya. Semuanya untuk menjadikan kita lebih bertaqwa.


Alah, nanti macam mana keluarga saya, saya belum bahagiakan diorang lagi?

Baiklah, kita cuba ambil skop kebahagiaan keluarga kita. Cuba saya tanya anda semua, kebahagiaan yang macam mana yang anda mahukan pada keluarga anda? Materialistik? Kejayaan dunia? Pernah tak anda tadabbur ayat ini :-

“Hai orang-orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan batu; penjaganya malaikat-malaikat yang kasar, keras, dan tidak mendurhakai Allah terhadap apa yang diperintahkan-Nya kepada mereka dan selalu mengerjakan apa yang diperintahkan.” (At-Tahrim : 6)

“Quu anfusaqum wa ahliqum naaraa”. Peliharalah diri kamu serta keluarga kamu dari api neraka. Teringat saya sewaktu saya pernah bagi pengisian pada akhawat lepasan SPM di seremban awal tahun ini. Bila mana saya menyatakan tentang ayat ini, ramai menangis. Saya cakapkan, kita selalu fikirkan kita nak kerja, nak belajar sungguh-sungguh, dapat result terbaik, nanti dapat duit banyak, bagi mak ayah kita. Pernah tak kita fikir tentang consequenses yang akan jadi kemudian hari. Apa akan jadi apabila kita dah berjaya, duit banyak, itu jadi asbab muasabab mak ayah kita lagi jauh dari Allah? Diorang akan rasa lagi bongkak ada anak yang berjaya. Rasa tak bersyukur. Kita nak ke tengok mak ayah kita bersama dengan kejayaan dunia yang kita harapkan tu kat neraka bersama-sama. “waquuduhannassuwal hijarah” yang mana bahan bakarnya manusia dan batu. Nak ke mak ayah kita jadi kayu api neraka? Mesti taknakkan? Tapi siapa penyebab? Kita juga. Apabila kita meletakkan duniawi itu yang utama bukan ukhrawi.

Cuba kita lebih lagi menyelami lagi ayat-ayat Allah dengan lebih mendalam mengenai tanggungjawab kita pada keluarga :-

“Kamu tak akan mendapati kaum yang beriman pada Allah dan hari akhirat, saling berkasih-sayang dengan orang-orang yang menentang Allah dan Rasul-Nya, sekalipun orang-orang itu bapak-bapak, atau anak-anak atau saudara-saudara ataupun keluarga mereka. Mereka itulah orang-orang yang telah menanamkan keimanan dalam hati mereka dan menguatkan mereka dengan pertolongan[1462] yang datang daripada-Nya. Dan dimasukan-Nya mereka ke dalam surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Allah ridha terhadap mereka, dan merekapun merasa puas terhadap (limpahan rahmat)-Nya. Mereka itulah golongan Allah. Ketahuilah, bahwa sesungguhnya hizbullah itu adalah golongan yang beruntung.” (Al-Mujaadilah : 22)

Ayat ini mengisahkan tentang seorang sahabat, yang saya tak ingat namanya, waktu itu perang, sahabat itu di pihak islam, ayahnya di pihak kafir. Mereka bertarung sesama mereka. Bayangkan situasi dia sebagai penegak agama, sekiranya kita, sanggup ke kita nak lalui semua benda ini? Bunuh mak sendiri. Sedangkan kita menegakkan hak kita untuk islam pada keluarga pun tak berani. Inikan berperang. Ambil pula skop ayat lain :-

“Katakanlah: "jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khawatiri kerugiannya, dan tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai dari Allah dan Rasul-Nya dan dari berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusan-Nya." Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik.” (At-Taubah : 24)

Ayat ini mengisahkan tentang Saad bin Abi Waqas yang mana ibunya pernah mogok lapar semata-mata mahu Saad untuk pulang ke agama yang lama. Tapi apa Saad jawab, “sekiranya aku diberikan 1000 nyawa dan ianya dicabut satu persatu, aku tetap takkan berpaling pada agamaku”. Kita lihatkan orang yang memperjuangkan agamanya. Lihat hasilnya, Saad jadi panglima yang hebat walaupun parasnya kecil, betisnya keding.

Semua ini kisah-kisah sahabat terdahulu, tapi apa yang berada di fikiran kita masih ditakuk yang lama. Mengharapkan kehendak duniawi bagi memenuhi segalanya. Bukankah agama itu yang utama. Banyak lagi yang anda boleh buat selepas pernikahan. Dakwah keluarga utamanya. Sangat-sangat advantage bagi mahasiswa yang bernikah. Pernah diceritakan oleh seorang sahabat yang dah nikah. Tapi dia dah kerjalah sekarang. Katanya, sewaktu belajar paling mudah untuk dakwah keluarga sendiri. Sebab kita ada waktu cuti, untuk bersama keluarga. Dan waktu itu sangat di manfaatkan untuk dakwah. Bila dah kerja, nanti, nak fikir kerja lagi, anak-anak. Masa pun tak cukup, sebab tu selalunya nak mengharapkan orang balik kampung hanya waktu hari raya. Bukan sebab tak nak balik, tapi tak ada masa.

Bukankah motif kita nak berdasarkan ayat diatas? Nak selamatkan keluarga kita dari azab siksa. Bila lagi kita nak laksanakan. Sekiranya kita buat seorang, mampu ke? Kat rumah pun cuti main game tengok tv. Itu dah cukup mampu nak dakwah diorang. Cuba kita ada pasangan yang mungkin boleh membantu. Bagi si lelaki, boleh bantu untuk dakwah keluarga lelaki pihak perempuan. Perempuan boleh dakwah bagi perempuan utk pihak lelaki. Kan itu yang kita nakkan. RedhaNYA.

Jadi apa yang anda fikirkan lagi?

Cuba anda bayangkan, anda ada segunung dosa, dan segunung pahala, mana anda pilih?

“maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaannya.” (As-Syams : 8)

Fikirkan-fikirkan apa yang anda mahukan. Sebab Allah dah tulis dalam Al-Quran tentang kita ini pemilik segala keputusan. Bukan orang lain. Sama ada kita nak pilih jalan ke taqwaan atau kefasikan. Sekiranya tidak, kita juga tergolong dalam manusia berideologi kolot serta liberal. Semuanya materialistik semata-mata. Andai kita pernah cakap, orang lain nampak dunia je. Fikirlah yang kita pun macam tu juga.

Pilihlah sama ada anda ingin jadi orang yang TAKUT atau TAQWA. Pilihlah antara 2 T ini.

“Dan di antara manusia ada orang yang mengorbankan dirinya karena mencari keridhaan Allah; dan Allah Maha Penyantun kepada hamba-hamba-Nya.” (Al-Baqarah : 207)

Bila lagi waktunya kita nak korbankan diri kita untuk agamanya? Esok? Lusa? Allah bagi nikmat kita setiap masa, tapi pengorbanan kita, kita tangguh-tangguhkan. Itukah kita nak nilai diri kita sebagai hamba yang berjaya? Jangan sampai Allah tanya kita :-

“Belumkah datang waktunya bagi orang-orang yang beriman, untuk tunduk hati mereka mengingat Allah dan kepada kebenaran yang telah turun (kepada mereka), dan janganlah mereka seperti orang-orang yang sebelumnya telah diturunkan Al Kitab kepadanya, kemudian berlalulah masa yang panjang atas mereka lalu hati mereka menjadi keras. Dan kebanyakan di antara mereka adalah orang-orang yang fasik.” (Al-Hadid : 16)

Bila kita nak ingat dia pula? Apa yang kita buat dalam hidup kita selama ini? Terus dengan fantasi kita, takut untuk pikul tanggungjawab yang diberiNYA. Walhal banyak waktu kita dibazirkan begitu sahaja dengan main game, sembang kosong, blog walking yang ntah apa-apa, facebook. “Belumkah datang waktunya bagi orang-orang yang beriman, untuk tunduk hati mereka mengingat Allah”. Jangan sampai dia mempersoalkan ini pada kita. Jangan sampai azab Allah turun dulu baru kita nak berubah. Bila dia dah ingatkan kita sekarang, ingatlah dia semula. Macam tsunami dulu, dah kena baru menyesal. Bagi perempuan-perempuan, takkan bila dah kena rogol baru nak nikah. Masa tu, tak tahulah ada lagi tak orang mahu pada anda atau tidak. Fikirkanlah. Ingat, dunia kita makin teruk. Bila-bila boleh jadi. Lagi-lagi yang selalu kena kacau.


Apa yang saya akan buat sekiranya nikah awal?

Ha, ini ramai yang tanya soalan pada saya, dan semestinya saya akan jawab, saya nak meluaskan institusi dakwah dulu. Macam mana, mungkin saya nampak skop yang lebih luas tentang dakwah apabila nampak skop dari pihak akhawat juga. Dan juga, saya nak bahagiakan keluarga saya dengan bagi mereka syurga cinta. Ajarkan kakak saya yang mana bercinta sebelum nikah itu salah. Begitu juga abang saya. Saya nak dakwah bersama-sama zaujah. Nak dakwah family zaujah. Biar semuanya di lindungi Allah. Daripada mereka tak mengamalkan solat jemaah saya akan buat macam mana saya buat kat family saya. Apapun, saya buat semua ni untuk dakwah dan Allah.

Saya nak bagitahu semua orang bukan dengan berkapel itu kebahagiaan yang mutlak, tapi dengan pernikahan dan jangan ragu-ragu dengan status suami dan isteri. Bila kita niatkan kerana Allah, Allah akan permudahkan urusan kita segalanya. Ingat, janji Allah itu pasti.

“Hai orang-orang mukmin, jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.” (Muhammad : 7)

Apapun di sini, saya bukan menyatakan mana-mana pihak, cuma kita perbaiki diri kita pemikiran kita jangan biar ditelan arus zaman. Hidup kita mencari redha, begitu juga saya. Allah suka hambanya yang cuba mencari redha tu. Saya Cuma fikirkan tentang masalah umat kita, sekiranya kita yang paham islam ini tak cuba untuk ubah persepsi manusia, siapa lagi? Takkan sampai dunia dah rosak baru kita nak baiki? Saya sejujurnya sangat mahukan nikah awal selaku contoh pada umat manusia lain yang kian rosak. Bayangkan dalam rangka 1 jam 3 orang anak luar nikah lahir, itu yang di daftarkan, yang buang bayi, yang buang bayi tapi tak jumpa. Tapi apa kita buat, kita ikut arus mereka. Kita patut cuba untuk ubah. Apa caranya? Jadi qudwah/contoh pada mereka kita mampu untuk nikah awal. Sekiranya kita pun macam ni, tepuk dada, tanya iman. Sebaik-baik teladankan adalah melalui peribadi. Ayuh, kita cuba pertahankan hak islam kita. Demi islam sejagat.

Wassalam.

"Munif Hijjaz" Wangian Inspirasi Tanpa Alkohol

0 comments

MUNIF HIJJAZ PERFUME




















RM 22.00 (W.M)

RM 25.00 (E.M)





Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

Kepada sahabat-sahabat, di sini terdapat satu promosi Haruman Minyak Wangi Munif Hijjaz. Penulis yakin anda pasti tahu mengenai Haruman Minyak Wangi Munif Hijjaz ini. Mungkin anda pernah terbaca dalam ruangan akhbar Harian Metro, KOSMO, Mingguan Wanita dan juga pernah mendengar dan melihat dalam siaran TV3, dan mungkin juga anda pernah mendengar dan menghidu minyak wangi ini daripada keluarga dan sahabat-sahabat anda.

Haruman minyak wangi Munif Hijjaz ini merupakan minyak wangi yang dijamin kualitinya terbaik, dengan bungkusan kotak yang menarik dan bentuk botol yang lebih eksklusif serta nampak mewah!


Bagi sesiapa yang berminat, anda boleh menghubungi:

(Pengedar)
Muhammad Khairuddin Bin Ahmad
013-2829337
Pelajar Ekonomi UIAM


Anda juga boleh melayari laman web Munif Hijjaz Perfumes,
http://munifhijjazperfumes.com/

Wallahua'lam...

Is Zakat Tranfer Payment?

0 comments

Muhammad Khairuddin Bin Ahmad
0920597

Is Zakat Tranfer Payment?

In economics technically Zakat defined as a “transfer payment” which Sahib-e-Nisab muslim pay to poor given rate in the month of RAJAB.

Many societies allocate a part of the income raised from their financially well off sections to support the poor and deprived segments of society. They tax the rich and spend this money on the poor. For example, in the United States nearly 13% of total personal income in the year 2000 came from transfer payments (Bureau of Economic Analysis, Washington DC). A transfer payment is a payment to a person for which that person has not rendered any service. A large section of transfer payments are made to very poor because either they are unemployed or their income is very low.

In the Muslim society, from the very beginning, believers were motivated and encouraged to allocate a part of their earnings for the uplift of poor. Some very early revelations (Al Qur’an 51:19 and 71:24 & 25) in Makkah motivate believers to assign a due share (Haqqul Maloom) of the needy and deprived in their possessions. In Madina, when a Muslim society had finally emerged, wealthy sections of this society were made responsible for improving the living conditions of the poor and deprived people. Share of the poor and deprived segments in the wealth of well-off Muslims was specified in the form of Zakat rates and Zakat payments were made compulsory for every rich Muslim. Laws for collection of Zakat were enacted and heads of expenditure were specified.

In above paragraph, we understand that transfer payment is a payment of people who got a money and give it to society whether the receiver is unemployed or low income. But different with zakat. Zakat had already stated by Allah s.w.t in quran and hadith about the asnaf which is the receiver of the zakat. Not only for poor but also for mu’alaf, amil and so on. And the purpose of zakat is not only give benefit to the receiver but also to those who give the zakat. In Al-Quran Allah stated that zakat is to purify soul such stated in Al-Quran. It also an obligatory payment that must be paid by a muslim who had wealth to give to others.

Gold Dinar – The Impacts On The Economic Social Order

0 comments
From the article that created by Nuradli Ridzwan Shah Mohd Dali and Norhayati Mat Husin, we can understand about the impact on economic social order if the use of gold dinar was implemented. The idea of gold dinar occurs after the financial crisis of 1997 left an indelible mark in several countries. The phenomenal pace and extent of the destructions resulted in many reason being put forward to account for its occurance, by as many commentators. Capital cronyism and lack of corporate governance etc were the amongest the causes banded around.

The OIC countries are encouraged to use the Gold Dinar as an alternative international payment settlement through the Bilateral Payment Arrangement Mechanism (BPA) with coorporation from central banks to avoid currency crisis from recurring. Eventhough the Gold Dinar is not a legal tender, the bimetallic gold and silver system has been used as medium currencies before it ended in the year 1875 when fiat money was introduced.

There are two options that are available in implementing the Gold Dinar instead of using fiat money as the curret system which is having the Gold Dinar as the international medium of exchange while maintaining the Malaysian Ringgit for domestic uses, or to wipe out the fiat money entirely in the economics system replacing it with Gold Dinar. Futhermore, the success of the Islamic Banking system runs parallel with conventional banking system demonstrates that Gold Dinar should also be implemented side by side with the fiat money.

The implementation of Gold Dinar as a currencies will give an impact on social order that will be categorize in several ways. The first impact is crubing greed and other negative elements followed by creation of focused wealth accumulation, creation of decipline corporate society and reducing dependency of debts.

In the Gold Dinar economy, interest is strictly prohibited since the nature of Gold Dinar prevents itself from being compounded. One Gold Dinar could not be compounded because one Gold Dinar will only be one Gold. The reason is Gold Dinar could only be increased from real gold production such as the exploration of new gold mining and production of gold.

As Islamic Economics prohibit interst, this will puverize the economy as a whole and promote injustice between the rich and the poor. The rich would be able to assist the poor in the economic system from the payment of zakat. The Dinar economy also promotes Mudharaba (profit and loss sharing) and Musyarakah ( partnership) concepts as the engine in society.

Contradict to the present fiat money, which depend heavily on the interest and inflation, with profit and loss sharing and partnership system, the society will turn out to be less individualistic and be more helpful to each other, which in return reduce poverty problems.

In the current fiat money system, we could see a lot of problems arise due poverty which led other societal negative elements such as incest, rape, murder and many more. Another reason that could increase the negative elements in the fiat money system is the nature of fiat money, which could be rented out in example usury or interest that promotes unemployment.

However this argument is not supported by empirical evidence. The author had create a hypothesis testing to make an evidence whether there is a relationship between savings interest rate and unemployment rate. Unfortunately, there are no relationship between savings interest rate and unemployment rate. Eventhough the result contradicts, the result might be different if monthly data is tested instead of yearly data especially during the currency crisis period. From the above explaination, we can understand how the impact of Gold Dinar on social order in term of curbing greed and other negative effect.

Another impact on social order that can be derive is creation of a focused wealth accumulation. Wealth accumulation could be divided into two categories, the artificial wealth and real wealth.
But like all empires, there will come a crisis of “comfidence” which will cause a run on the currency. The holder of new “electronic wealth” will want its full face value in paper, but paper won’t be there which will cause a migration from paper to some “commodity”. The artificial wealth will be discovered and the economy will collapse.


Based on one of the diagram given shows that the percentage of Mo from 15% in 1982 drop to 8% in 1999. It shows the percentage of currency in circulation keeps on decreasing from year to year. This question is what will happen if banks run out occurs.

The other impact of implementation Gold Dinar to society is creation of discipline corporate society where through corporate governance as one ofthe measures to prevent another financial crisis. Corporate governance is “the process and structure used to direct and manage the bussiness and affairs of the company towards enhancing business prosperity and corporate accountability with the ultimate objective of realizing long term shareholder value, whilst taking into the interest of other stakeholders”.

The implementation of gold dinar could have helped to improve company’s corporate governance by improving its transparancy especially in the investment area, one of main contributors for company’s income. In the current international monetary system, arbitrage and speculation is made possible due to the different currencies and the cross exchange rate between them. However, through the use of Dinar as single currency, all these exchange rates are eliminated, which then would remove any attempt for speculation and abitrage.

In the present monetary system, there are business transactions that involve something that is real and virtual. This situation has widened the opportunity for corporate society to manipulate their operations that defeat the purpose of corporate governance. Dinar, on the other hand, is real and therefore, each transaction is exchange only within the real sector.

Last but no least, gold dinar will reduce dependency on debts. In the fiat money economy, the wealth that the society gained will lead to artificial wealth, as the wealth is not real as compared to the Gold Dinar, which has its own instrinsic value. Looking at the nature of human beings who has no discipline in fullfiling their needs and wants, paper money has encouraged society to spend more than what they are earning through creation of debt. The using of credit cards is one of the example to illustrate this situation.

The dependency on debt could have been reduced by the introduction of Gold Dinar whereby all transactions isgold blacked. There is no need for creation of intermediate credit like credit card in the interest based monetary system.

In addition, Dinar system could narrow the gap between the riches and the poor through the elimination of interest as Gold Dinar has made it possible to introduce a banking system that discourage debt and encourage Musyarakah or profit or loss sharing. This is due to the fact that each Dinar must be represented with actual money that contains a certain weight of gold and silver, which make it difficult to simply create or print or controlling its supply and demand through the use of interest.

From the implementation of Gold Dinar, this will preserve the chance to decrease the gap between lower income and higher-income society, which in turn improve economic social oreder. It may be too idealistic to say that this will create a new Malaysian society but there is no doubt that the implementation of Gold Dinar could change the enviroment and behaviour of Malaysian society as a whole.

Is Production Affect Inflation?

0 comments

~Bismillahirrahmanirrahim~

Ucapkan setinggi kesyukuran buat Allah SWT serta selawat dan salam buat junjungan baginda Rasulullah.

Hari ni macam biasa, saja nak post assignment FIE yang mungkin boleh bawa manfaat bagi kita.
Muhammad Khairuddin Bin Ahmad
0920597
Fundamental Islamic Economics
Section 6


Is Production Affect Inflation?

Inflation, by its definition, will only change the nominal values of the numbers involved; it would not affect anything else, including product structure or relative income.

However, other characteristics that in the real world always accompany inflation does change both, but in unpredictable ways. You would need more detail to determine what ways they are affected. But with inflation, all prices and wages do NOT increase by the same amount at the same time. Inflation is basically an "average" based on a predetermined "bundle" of goods. This "average", besides not including every price and wage in the economy, consists of many different changes in prices. Since price and wage changes are not all the same, the production structure will vary as costs vary, income will vary as some wages are more sticky than others (and sticky wages means that workers are always at least one step behind inflation).

Another characteristic that influences the effect of inflation is the accuracy of its predictability. If inflation could be predicted with 100% accuracy, then its effects would be written into every contract (including interest rates), and there would be no associated wealth redistribution. But to the extent that it is not predicted 100%, there will be some kind of gains and losses between creditors and debtors.

In the other words, production will effect the inflation to be gone. It can be done by decreasing the wages of the worker for instant. If, the wages decrease the purchasing power of people also decrease, so that the inflation rate will decrease until economy become stable. Actually it depends on how the concept of inflation been interpret in economy. Because there are two type of inflation, which, demand-pull inflation and cost-push. If demand-pull occured in economy, the economy will be leakage only on production because prices increase because spending increases faster than production. This situation will terminated by decrease of wages. When the wages decrease, purchasing power of consumer also decrease, without doubt inflation also will be eliminated.

However, it’s differ for the cost-push whenever price increase because of increase in (per unit) cost of production. It usually caused by supply shock. If this situation happen, production should be decrease so that, spending will run in smoothly. If spending does not also increase, economy will die out in recession.

Ke Arah Impak Maksima

0 comments

~ Bismillahirrahmannirrahim ~

Pertama-tamanya, bersyukur ke hadrat Allah s.w.t tuhan sekalian alam serta selawat dan salam buat junjungan baginda Muhammad bin Abdullah.

Hurm, mesti pelik, apa halnya mamat sorang ni, elok-elok, mula-mula post pasal dakwah, pastu, pasal tunang lah, tanggung jawablah, tiba-tiba impak maksima lak. Dah futur ke?Huhu. Hish, taklah, apa yang anda akan fikir sekiranya frasa "impak maksima" ni disebut?

Mesti tak lain tak bukan keretakan. Yelah, sinonim dengan cerita impak maksima. Teringat saya dengan anak sedara, bila cerita pasal impak maksima, semangat, sampai kereta mainannya di modify. Huh, macam-macamlah budak sekarang. Kalau siapa yang tengok cerita impak maksima, mesti tau cerita pasal kereta apa. Bukan cerita pasal kereta mini cooper, bukan cerita pasal kereta Mr Bean mahupun orang yang selalu Mr Bean buat dajal ( kereta beroda tiga).

Tapi ceritanya mengisahkan tentang kumpulan-kumpulan kereta sport. Jadi, apa sebenarnya saya nak cerita dalam blog ni sebenarnya? takkan cerita pasal kereta pulak kot. Nak dakwah melalui racing lak ke?huhu.

Bukan itu yang terpacul di minda ini, tetapi, apa yang tergambar dalam arus pemikiran ini, adalah perihal dakwah. Dakwah yang laju. Perlunya dakwah selaju kereta-kereta yang digambarkan dalam cerita impak maksima. Bahkan lebih laju lagi. Kenapa kena laju dakwah ni? Sebab kita nak kejar ummat.

Maksiat dah semakin laju macam Ferrari Enzo, takkan kita nak kejar dengan kereta Savvy Merah saya tu je. Itu pun dah semput kereta tu. Jadi, sekarang ni, apa kita kena buat adalah terus laju dalam dakwah. Banyak perubahan harus dilakukan. Bukan untuk orang lain, tapi untuk dakwah.

Baru-baru ini, saya di ikatkan Allah dengan seorang yang bakal membantu diri ini dalam kehidupan. Jadi, apa makenisma yang saya kena buat? Cuba anda fikirkan kenapa, perkahwinan itu menyempurnakan agama? Cuba fikir.

Sempurnanya agama dalam urusan perkahwinan bukan sebab terikatnya si gadis dan si jejaka dalam satu ikatan yang sah semata-mata. Namun, external factor lah yang menjadi tunjak utama kenapa ianya menjadi sempurna. Apa external factor kalau bukan salah satunya adalah dakwah.

9:71. Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagian yang lain. Mereka menyuruh (mengerjakan) yang ma'ruf, mencegah dari yang munkar, mendirikan shalat, menunaikan zakat dan mereka taat pada Allah dan Rasul-Nya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.

Jadi, dalam kerangka diri ini sebagai hamba yang hina cuba untuk melangkah ke alam yang lebih besar. Persiapan iman dan dakwah perlu kukuh. Supaya, bila sampai masanya, dakwah boleh terus melaju dengan aturan yang cantik. Bukan waktu itu baru terkial untuk mencari rentak. Pada waktu itu, dah terlewat bagi kita. Sebab ummat bukan perlukan kita NANTI. Tapi mereka perlukan kita SEKARANG!!!

Jadi, apa yang perlu kita fikirkan adalah perihal dakwah dan ummat kita yang kian merudum dari segi sikap dan akhlak islami yang kian terhakis. Dengan itu perlunya hadir orang-orang yang macam kita yang paham, untuk kejar mereka supaya mereka tidak pergi ke jalan yang salah. Kejarlah mereka, siapa lagi kalau bukan kita yang patut kejar. Fikirkan masa depan anda. Cuba bayangkan, zaman kita ni dah banyak kerosakan. Macam mana zaman anak-anak kita? Kalau kita tak mula untuk komitmen dari sekarang, kita terus terhegeh-hegeh. Kejar umat dengan kereta sorong, apa akan jadi pada generasi kita kelak? fikir-fikirkan.

Buangkan keduniaan kita yang mana tak perlu. Saya suka untuk bagi 1 analogi tentang dunia. Manusia ni ibarat kapal yang berlayar, air laut ibarat dunia hala tujunya ke pulau(akhirat). Bila air laut naik atas kapal , lama-lama, kapal akan tenggelam. Macam tu jugak manusia ni, bila dunia tu masuk dalam hati manusia. Masuk banyak sangat dalam hidup manusia, lama-lama tenggelam dengan arus dunia. Jadi fikirkan yang terbaik untuk diri anda. Untuk dakwah anda. Cuba kurangkan keduniaan yang kadang-kadang tak berapa penting pun untuk kita.

Kalau kita nak bawa pedoman buat manusia, kita perlu banyak berkorban, masa, jiwa, macam-macam lagi. Sebab tu Allah pilih orang-orang yang dia nak. Pernah tak anda persoal, kenapa Allah ceritakan dalam Al-Quran, golongan yang sedikit. Contoh dalam surah Al-Baqarah ayat 249.

2:249. Maka tatkala Thalut keluar membawa tentaranya, ia berkata: "Sesungguhnya Allah akan menguji kamu dengan suatu sungai. Maka siapa di antara kamu meminum airnya; bukanlah ia pengikutku. Dan barangsiapa tiada meminumnya, kecuali menceduk seceduk tangan, maka dia adalah pengikutku." Kemudian mereka meminumnya kecuali beberapa orang di antara mereka. Maka tatkala Thalut dan orang-orang yang beriman bersama dia telah menyeberangi sungai itu, orang-orang yang telah minum berkata: "Tak ada kesanggupan kami pada hari ini untuk melawan Jalut dan tentaranya." Orang-orang yang meyakini bahwa mereka akan menemui Allah, berkata: "Berapa banyak terjadi golongan yang sedikit dapat mengalahkan golongan yang banyak dengan izin Allah. Dan Allah beserta orang-orang yang sabar."

Sampai ada sahabat berdoa, "Ya Allah, masukkanlah aku dalam golongan yang sedikit?"

Kenapa sahabat tu nak masuk golongan yang sedikit, apa kehalnya? Sebab itulah golongan-golongan Allah seperti mana dalam firmannya surah Al-Mujaadilah ayat ke 22.

58:22. Kamu tak akan mendapati kaum yang beriman pada Allah dan hari akhirat, saling berkasih-sayang dengan orang-orang yang menentang Allah dan Rasul-Nya, sekalipun orang-orang itu bapak-bapak, atau anak-anak atau saudara-saudara ataupun keluarga mereka. Mereka itulah orang-orang yang telah menanamkan keimanan dalam hati mereka dan menguatkan mereka dengan pertolongan[1462] yang datang daripada-Nya. Dan dimasukan-Nya mereka ke dalam surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Allah ridha terhadap mereka, dan merekapun merasa puas terhadap (limpahan rahmat)-Nya. Mereka itulah golongan Allah. Ketahuilah, bahwa sesungguhnya hizbullah itu adalah golongan yang beruntung.

Ayat ni sebenarnya di turunkan kepada seorang sahabat. Yang mana sewaktu perang ketika itu, dia terpaksa berlawan dengan ayahnya sendiri. Itu satu pengorbanan yang besar dalam islam. Tapi kita, halaqah pun susah nak datang. Alasan examlah assignment lah padahal boleh je siapkan semua kerja tu awal-awal. Bila masa ber"facebook" dan "walk-blogging" banyak masa pulak.

Teringat kisah Abdullah bin Jahsy, ketika mana diberi arahan untuk menyampaikan satu utusan, Rasulullah bagi 1 sampul, lepas tu di suruh berjalan selama beberapa hari mengikut arah yang baginda beri. Dah cukup harinya baru buka sampul tu. Buka je sampul tu, baca-baca diarahkan lagi berjalan untuk beberapa hari. Fuh, kalau kita dapat arahan tu, belum tentu kita dapat patuhkan?

Tapi, apa implikasinya pada Abdullah bin Jahsy, sewaktu perang uhud, dia berdoa bersama saad bin abi waqas. "wahai saad mari berdoa". saad berdoa "Ya Allah temukan aku dengan seorang tentera yang hebat yang aku dapat mengalahkannya dengan tenagaku". kemudia Abdullah Bin Jahsy berdoa, "Ya Allah temukan aku dengan tentera yang hebat hinggakan aku syahid sampaikan telingaku terputus hidungku rompong bertarung dengannya". Saad berkata, "Doamu lebih baik dariku". Sewaktu perang berlangsung, ketika mana Saad Bin Abi Waqas bertarung, Saad temui telinga tergantung di pohon dan hidung yang tertanggal dan dia pasti itu serpihan jasad Abdullah Bin Jahsy.

Nampak, apakah implikasi sesorang dalam melaksanakn seruan Allah. Itulah golongan terpilih. Mampukan kita untuk jadi sebegitu. Tepuk dada tanya iman. Andai ada lagi tersisa dunia dalam hidup kita, buanglah sejauh-jauhnya. Bukan untuk siapa-siapa tapi untuk Allah ingatlah Allah berfirman dalam surah At-Taubah ayat 111.

9:111. Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah; lalu mereka membunuh atau terbunuh. (Itu telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al Quran. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan yang besar.

Ingatlah yang mana kitanya hanya pinjamanNYA. We need to pay back. Setakat hidup ini, apa yang sudah anda sumbangkan? Fikirkan sejenak.

Apapun segala nasihat dan teguran adalah untuk diri ini sendiri untuk terus bermuhasabah demi mencari sinar islam yang sejati. Moga-moga kita terus laju dalam dakwah. Terus mengejar hati-hati ummat. Moga kita istiqamah dan terus berada di jalan yang benar.

wallahu'alam.

Kerana Aku Seorang Da'ie

1 comments

Masa : 8.00 mlm
Tempat : Rumahku Syurgaku
Status : Muhasabah

~ Bismillahirrahmannirrahim ~

Mari kita panjatkan setinggi kesyukuran kepada Allah s.w.t tuhan sekalian alam serta selawat dan salam buat junjungan baginda khatimul anbiya'.

Salam 1 malaysia.

Tadi saya dapat 1 panggilan telefon dari seseorang yang saya harapkan nasihat. Tidak lain adalah murobbi. Ketika sedang memandu, dia call (alamak, langgar peraturan jalan..huhu). Dia cuba untuk memujuk kembali hati ini yang kian terpalik dari angkatan dakwah. Setulusnya diri ini malu untuk kembali menapak kerana terasa diri ini sangat hina disisiNYA. Banyak aturanNYA dicerai-ceraikan. Tapi bukan bermaksud untuk lari dari masalah, cuma diri ini tak tahu macam mana untuk susun semula.

Apapun, banyak nasihat yang diberikan membuatkan hati ini tersentuh, rupa-rupanya banyak lagi aset-aset kehidupan yang perlu untuk dipahami kegunaannya. Perihal khitbah, perihal dakwah, banyak lagi yang perlu dikarang supaya kamus kehidupan lebih menjadi menarik dalam catatan para malaikat untuk bacaan para-para nabi dan umat sejagat diakhirat kelak.

Perbincangan yang agak lama, mungkin sebab kami dah lama tak jumpa sejak dia eksiden, memang sangat lama tak jumpa. Sampaikan dia dah keluar wad pun saya tak tahu. Apapun, bukan perihal eksiden itu yang kami bincangkan tapi ke arah dakwah dan kehidupan agar warna lebih cantik dalam lakaran ilahi.


Murobbi : Salam akh, apa khabar, tak sempat ana nak ucap selamat hari raya kat anta.

Saya : Wsalam, ana pun sama, huhu.

Murobbi : Akh, ana plan khamis ni nak buat liqo'. Anta dan ikhwah-ikhwah available tak?

Saya : Ana ok je, nanti ana tanya yang lain.

Murobbi : Ok, banyak benda nak kena bincang akh, ramadhan pun dakwah UIA macam slow, tak berapa gencar, banyak kita kena repair. Ana pun dah lama tak jumpa anta, mungkin kita patut sama-sama ubahlah.

Saya : Betul akh, ana rasa ana yang banyak kena berubah, banyak dah yang ana cacatkan, tapi ana memang nak sangat berubah tapi yang paling ana nak, ana nak konsisten dengan setiap perubahan ana.

Murobbi : Anta kalau nak berubah, anta kena letakkan Allah paling tinggi, pastikan anta buang segala duniawi ni atas sebab Allah. Apapun Allah, sebelum ana lepaskan diri ana untuk dakwah, ana dah set up dalam diri ana, ana nak Allah je. Allah dah bagi kita tarbiyah banyak bentuk, ada primary ada secondary, primarynya macam ramadhan, solat dan sebagainya. Dan primary ni adalah berkaitan dengan anta dengan Allah je. Secondary ni macam halaqah. Anta jangan mengharapkan yang secondary ni, sebab antum nak berubah, anta sendiri kena berusaha untuk berubah. tak kiralah dari segi dakwah atau apapun.

Saya : Akh, halaqah UIA Nilai macam mana?

Murobbi : itu zaim dah uruskan, halaqah anta 5 orang, zaim 5 orang. Kalau anta tak boleh nak go through lagi, kita boleh bincang lagi dengan baik.

Saya : Betul akh, ana pun ada yang nak di bincangkan.

Murobbi : 1 lagi, tentang dakwah ni, anta kena fikirkan juga tentang masa depan antum. Haq antum akan datang sebagai suami. Bakal zaujah anta tu nanti kita boleh bincang.

Saya : Akh, ana rasa dia memang nak ikut PAS. Dan ana rasa ok je untuk dia ikut.

Murobbi : Ikutlah, apa pilihannya, tapi anta banyak benda kena fikir untuk bagi dia paham stand anta as da'ie. Yang penting, anta dan dia redha dengan dakwah dan segalanya yang dilakukan.

Saya : Ana redha je if dia nak ikut PAS ke apa ke. Ana tak nak paksa dia ikut jemaah kita sebab ana tak nak dia berubah haluan kerana ana. Biarlah dia berdakwah dengan ikhlas dengan apa yang dia nak. Cumanya ana jelah kena bagi dia paham stand ana.

Murobbi : Anta kena bagi dia paham, nanti, anta kena fikir akan datang kalau dia nak keluar dakwah, anta ada hak untuk ambil tahu segalanya. Dia kemana, dakwah kat mana. Semuanya anta kena tahu. Bila sampai masa nanti, arahan anta akan jadi lagi tinggi dari arahan ibunya serta jemaahnya. If anta tak bagi dia keluar program, anta adalah priority untuk patuhi. Benda ni anta perlu untuk dia pahamkan. Ana harap anta dapat fikir banyak benda sebab anta dah ke arah itu. Dan anta pun dah masuk medan pertunangan.

Saya : Insya Allah akh

Murobbi : Akh, ana ada nak isi boranglah, khamis ni kita jumpa bincang lagilah ye. Kita rancang elok-elok dakwah kita.

Saya : ok akh, nanti kita jumpa . salam

Murobbi : Wsalam.


Dalam kerangka perbualan, terfikir juga dalam benak hati ini perihal si dia untuk memahami diri ini akan datang tentang tugas dakwah yang ku pikul. Kami berlainan jemaah tapi mungkin keluarga dah memberikan yang terbaik, kami sangat menerimanya. Jauh di dalam igauan, tergambar situasi akan datang yang akan berlaku. Di kala diri ini dah di miliki, bagaimana untuk diri ini memahamkan isteri tentang tugas dakwah. Yelah, kami kadang-kadang, halaqah, tengah-tengah malam baru balik. Boleh ke sang isteri ini merelakan segalanya. Sanggup kah dia menjadi seperti Lathifah As Suri yakni zaujah Hassan Al-Banna yang sentiasa menjadi sayap kiri seseorang yang membawa pedoman untuk umat. Yang ingin mewujudkan paradigma yang besar untuk Islam.

Apapun, mohon doa dari semua pembaca serta diri ini sendiri juga perlu terus berdoa agar menjadikan ini salah satu tarbiyah yang Allah bagi untuk terus mencari redha dan bersabar dengan ujian yang bakal diberikan.

Wallahu'alam

~ Jalan Hidupku Adalah Jalan dakwah ~

Temukan Aku Dengan Sebuah Jalan

0 comments

~ Bismillahirrahmanirrahim ~

Pertama-tamanya ingin diri ini panjatkan kesyukuran ke atas nikmat hidup, nikmat usia dan segala nikmat termasuk Tok Guru Nik Aziz Nik Mat. Selawat dan salam buat junjungan baginda Muhammad bin Abdullah.

Cuba perhati apa yang anda dapat dari gambar di atas dan apa kaitan dengan tajuk? Tatkala jiwa penuh dengan gundah, hati bergetar menentukan masa depan, terpinga-pinga nilai-nilai kehidupan yang kian lupus. Tapi jiwa ini akan terus cuba bertahan untuk tidak terus berada dalam keadaan yang tidak di ingini.

Rasanya sudah hampir sebulan jiwa tandus dengan tarbiyah, sebabkan perkara yang tidak di elakkan, terasa kosong jiwa ini, namun, takkan diri ini terus membiarkan ianya kosong. Apa yang dimahukan sekarang, temukan semula dengan jalan itu, jalan yang sangat memberi makna pada diri ini.

Siapa yang mampu temukan semula? Entahlah, i need input to make me strong, ramadhan nak habis, tak ada lagi tarbiyah ramadhan yang dapat hold semua masalah ku ini. Now, i need tarbiyyah, i need somebody yang boleh temukan diri ini dengan jalan itu balik. Please help me!!

Kemalangan

1 comments

Masa : 11.30 mlm
Tempat : Rumah, cheras KL
Status : Sedih

~ Bismillahirrahmannirrahim ~

Bersyukur ke hadrat Allah swt tuhan sekalian alam serta selawat dan salam buat junjungan muhammad khatimul anbiya'.

Hari ni saya cuma nak zahirkan perasaan sedih atas kejadian yang berlaku kepada murobbi saya. Orang yang banyak mengajarkan diri ini tentang dakwah, mengajarkan tentang Allah. Semalam, saya dikejutkan dengan 1 berita yang gempar yang mana murobbi saya bersama seorang ikhwah, al-akh shahril terlibat dalam 1 kemalangan.

Namun begitu murobbi saya alhamdulillah sekarang dalam keadaan yang stabil walaupun katanya bleeding kat perut dan baru sahaja di bedah untuk keluarkan blood cloth dalam perut. Sedih sangat, hari ni sahaja 3 kali mata saya mengalirkan air mata sebak. Apa yang saya harap dia cepat sembuh.

Tadi ziarah dia, dia dah sedar dah, dah boleh cakap tapi apa yang dia cakap, dia sakit sangat perut, dia nak solat. Huh, kalau orang biasa, kadang-kadang tak pernah fikir nak semua tu, fikir nak sembuh nak jumpa kawan-kawan. Tapi dia, nak jumpa Allah dulu. Subhanallah.

Apapun sekarang ni shahril jela perlu dirisaukan sebab tak sedar langsung, muka bengkak sangat, sampai kitorang ziarah tak kenal itu adalah shahril. Sedihlah, zaujahnya masih dalam pantang terpaksa datang menjengah suami, terbang dari terengganu. Ujian yang bertimpa-timpa.

Ya Allah sekiranya sebuah nyawa yang kau mahukan demi menyelamatkan mereka. Ambillah nyawaku sebagai ganti kepada kehidupan mereka. Aku redha demi agamamu.

Sebuah Tangisan

1 comments

Masa : 11.15 mlm
Tempat : Bilik Adnin
Status : Tenang

~ Bismillahirrahmannirrahim ~

Pertama-tamanya syukur ke hadrat Allah SWT atas nikmat iman dan kasih sayangnya yang sangat-sangat luas serta selawat serta salam buat junjungan baginda Muhammad Khatimul Anbia'.

Hari ni saya berasa sungguh ceria + sangat cinta pada Allah swt. Kenapa? Sebab peristiwa ni berlaku dalam kerangka yang cukup singkat. Dalam pada iman melemah, datang ramadhan pengubat rindu pada pencipta CINTA. Tatkala tandus, ada je anasir-anasir yang masih melaksanakan tugasnya menegakkan kebenaran walaupun wujud sentimen-sentimen yang cuba menggoyahkan iman.

Saya dikejutkan dengan beberapa perkara yang sangat besar. Yang sangat terutama iman yang kian melemah dalam pada diri saya yang makin terasa tidak bermakna untuk menapak di bumi Allah swt. Namun begitu, Allah masih memberi peluang kepada saya untuk mencari jalan keluar walaupun bagi saya ianya makin samar.

Tadi, bertapa seronoknya dan tenangnya saya, dalam jiwa penuh konflik, mata ini mengalirkan air mata tatkala mendengar ayat Allah. Tidak disangka, dalam pada solat solat tarawih yang ditunaikan , aliran air mata deras menjengah pipi ini. Tak tahu macam mana ianya hadir. Ketika mana saya terdengar ayat Allah dalam surah Al-Fatihah sahaja.

Tunjukilah kami jalan yang lurus. (yaitu) jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepadanya, bukan (jalan) mereka yang dmurkai, dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat. (Al-Fatihah : 6-7)

Saat imam membacakan sewaktu rakaat tarawih yang ke 13, saya tersentak. Dan pemikiran berlegar kearah mencari cintanya. Usai mengaminkan dan imam membaca surah baru, saya pula membacanya. Tatkala itu air mata bercucuran memikirkan bertapa besarnya rahmat Allah. Apa yang saya fikir waktu itu hanyalah Allah. Tak ada yang lain.

Terlintas dalam fikiran ini, "Kenapa Allah masih bagi peluang kat aku sedangkan aku dah banyak sangat buat dosa?". Legaran minda wujud bagi mengharmonikan hati mencari cintanya. Saat itu, hatiku berbeisik "Ya ALLAH, aku tak nak apa-apa selain petunjukmu". Air mata melaju bercucuran membuatkan aku lebih rasa dekat dengan DIA. Tidak sangka setelah sekian lama hati ini terasa gelap, bersinar kembali hidayahNYA.

Saat itu, yang difikirkan, "Kenapa Allah pilih aku?Kenapa aku tak nak pilih Allah". Air mata makin banyak terhasil kerana ingin menjadi saksi tangisan ini pada Allah kelak. Esakan saya cuba untuk dikawal, menghiraukan menggangu jemaah disebelah. Tangisan saya tidak lama, sampai ke rakaat ke 16 tangisan saya berhenti namun hatiku masih terasa dalam hati ini cintanya yang teragung.

Ada sebab lain juga cuba untuk kawal tangisan ini, antaranya, sewaktu solat tadi, saya solat sebelah orang arab. Dia pandang pelik juga pada saya sewaktu lepas salam rakaat 14. Tengok pipi saya basah, mata merah. Mungkin dia pelik sebabkan ayat yang imam baca tentang nikah, talak dan sebagainya, tapi saya nangis.

Apapun, saya harap orang disekitar paham dengan keadaan saya sekarang. Ramadhan ini, saya nak beruzlah dengan Allah swt sahaja. Tak ada yang lain. "AKU HANYA NAK BERSAMA DIA(ALLAH)!!!". Ya Allah, ampunkan dosa-dosaku yang lampau. Aku hambamu yang lemah. "Aku Hanya Mahukan KAU".Malam ni, saya nak bersama DIA lagi. "AKU NAK NANGIS LAGI YA ALLAH"

- Adapun orang-orang beriman itu sangat besar cintanya pada Allah (2:165) -

NORMATIVE STATEMENT IN AL-QURAN

0 comments

Masa : 11.45 tgh hari
Tempat : Bilik Adnin
Status : Lega

~ Bismillahirrahmannirrahim ~

Pertama-tamanya nak bersyukur ke hadrat Allah swt serta selawat dan salam buat junjung baginda Muhammad bin Abdullah.

Hari ni saje je nak post assignmnet course FIE (Fundamental Islamic Economics). Sir Asmy suruh cari pasal normative statement in Al-Quran. Normative Statement ni bermaksud, satu assumption statement contoh, "You should not commit riba..." Just assume benda tu, bukan satu yang jelas. Benda yang kita perlu kaji untuk tahu lagi detail dsb. Jadi bacalah.


Fundamental Islamic Economics
Muhammad Khairuddin Bin Ahmad
0920597
Section 7


NORMATIVE STATEMENT IN AL-QURAN

“ you should not commit zina.....” (Al – Isra’ : 32)

Seems like this word are very familiar wih us. Most of us know about this verse. But how much people take the verse seriously and make use of it?

Let we look what happen nowadays. Just take a scope from our country only. Statistics of child born without status that had beed announce by Syed Hamid Albar in parliment from 2001 to 2009 is 241 711. If we count it properly, 3 child will be born in the range of 1 hour. So, do you see it what happen nowadays? Contradict to the verse that Allah had revealed to us. It shown evethough Allah just give us a statement to assume but the impact if we ignore the statement clear. If we talk back about the child born without status, the 241 711 is those who registered the baby to hospital or any other clinic. But how about child that had been thrown away to the river or had been buried by his/her own mother because want to hide their false? Can be equal or can be more than that.

Imam Ahmad had eloborate about the zina which is “ every adam child had a sins, zina for eyes is looking for unapproriate things, zina for ears is hear that not suppose to hear, hand that touch a things that permissible, legs is going to the place that prohibited by Allah and heart is thinking about someone we like that not mahram for us”

If we look at the hadith properly, we can understand how the zina start, it can’t be a man commit zina with a women without knowing her. It must be a starting point that make the zina happen except the man pay for a prositute. It start with heart, then trying to had a meeting with the girl, then start another role play, at last, lost in their own world.

In another verse also stated that in surah Al-Jaatsiyah verse 23 : “have you see a person who make his desire as his GOD, Allah let him ....” . From this verse, it shown, that people who makes the desire as a god. Its, really truth in the meantime. Many people ignore verse from Allah and just take what they want. Just live like everything what they want without thinking about the effect. At last, feel dissapointed for everthing happened. Such women who commit zina, after the baby born, and the guy run away, feel like want to kill herself and meaningless living in this world.

Other than that, woman should wear an approriate dress or do not extrvargant in wearing if walk out from her house like in surah Al-Ahzab verse 59 : “O Muhammad, tell to your wives, your daughters and others mu’min wives : They should wear a hijab to whole over their body....” . But nowadays, many woman not wearing an appropriate dress such wearing fit shirt showing her body shape and something else. It is one of the element that make zina happen. Thats why Allah s.w.t. tell us to should not commit zina ever near with it, if we commit with it, it will destroy our society like what happen nowadays.

We cannot blame for every mistake to the women, man also must to understand and take for granted what happen and what Allah ask us to do. For man also, Allah had give a guideline to avoid from zina which in Surah An-Nur verse 30 : “O pious people, you should preserve your eyes and your faraj” . Man also must to avoid from looking unappropriate thing that related to women and also preserve their faraj from everything that can increase his syahwat.

What we can take from the verse is, Allah has given us a guideline to follow but human itself didn’t follow it. What they do is just ignore what Allah revealed. Feel like their choice is the best. Normative statement that Allah show to us make us to think that Allah said in Al-Quran many time such in surah Ali-Imrah verse 190 : “For human to think”. Allah want us to think to make us get an ultimate understanding of a situation. Wallahu’alam.

Saff-One (Zaini & Naazeri Raihan) : Isteri Solehah

0 comments

Salam, semua, hehe. mamat yang sedang menaip ni tadi terdengar lagu kat IKIM, dengar lagu ni lah, huhu. Tiba-tiba kali pertama hayati lagu ni betul-betul. Harap sangat dapat zaujah yang macam ni. Rasa macam nak highlight point pentinglah.

( 1 )
Isteri cerdik yang solehah
Penyejuk mata, penawar hati, penajam fikiran
Di rumah dia isteri, di jalanan kawan
Di waktu kita buntu, dia penunjuk jalan,
( ulang 1 )

Pandangan kita diperteguhkan
Menjadikan kita tetap pendirian
Ilmu yang diberi dapat disimpan
Kita lupa, dia mengingatkan

( ulang 1 )

Nasihat kita dijadikan pakaian
Silap kita, dia betulkan
Penghibur di waktu kesunyian
Terasa ramai bila bersamanya

( korus )
Dia umpama tongkat si buta
Bila tiada satu kehilangan
Dia ibarat simpanan ilmu
Semoga kekal untuk diwariskan

( ulang 1 )
( ulang korus )

Hebatkan andaikan kita miliki isteri yang sebegini rupa. Namun, masih adakah lagi orang sebegini? Kadang-kadang ada zaujah pun buat sakit kepala je. huhu. jadi. Marilah menuju keluarga sakinah.

Exhausted

0 comments

Masa : 10.40 mlm
Tempat : Rumah
Status : Penat

~ Bismillahirrahmannirrahim ~

Pertamanya panjatkan kesyukuran ke atas nikmat kurniaan Allah swt serta selawat dan salam buat baginda Muhammad saw.

Huh penat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! rasa nak jerit melepaskan rasa penat namun kepenatan bukan di bayar dengan jeritan. Huh, tak tahu dah nak cakap pe cuma nak cerita apa yang saya buat sepanjang beberapa hari ni, bermula dari hari jumaat.

Pagi jumaat tu, saya main futsal dengan mad'u-mad'u kat UIA la, main memang all out lah. Dah lama tak main bola. Teringat ada sorang tu cakap, " lincah gila khai main". Fuh, terperanjat semua sewaktu saya main, yelah montel-montel badan tapi main macam pro (riak betul saya ni). Bukan nak riak sebenarnya tapi itulah hakikat saya dulu, sebelum menaikkan berat badan. Sangat aktif dalam sukan. Pernah wakil hoki, dapat no 3 dalam zon. Futsal pernah dapat no 3 juga dalam futsal terbuka. Lawan orang-orang besar punya walhal mastu, umur saya baru 17 tahun. Memang masa main, ingat waktu zaman kegemilangan dulu plus zaman nakal-nakal dulu. Hihi.

Main futsal tu ,mula jam 8 habis sekitar 10 lebih. Lama juga kami main, memang pancit gilala. Berkali-kali tukar court sebab nak elak cahaya matahari. Walaupun sewaktu main bola tu, tapak kaki saya berlubang sebab terpijak benda tajam, namun, demi mad'u atau dalam kata lain, demi dakwah, saya gagahkan diri untuk main. Tapi yang effectnya lepas tulah, nak bengkak kaki ni.Huhu.

Tamat main futsal, siap-siap dan terus makan, lepas tu, rehat tak ingat punya la. Lepas je mandi-mandi, dhuha, lebih kurang 11 macam tu, terus bantai tido sampai 12.30. Lepas tu mandi lagi skali. Fuh, nasib baik segar masa dengar khutbah walaupun tak paham sebab dia cakap bahasa arab. huk3.

Habis solat jumaat je, sekitar jam 2, terus gerak ambil mak balik kerja sebab dia minta tolong amik dia, tiba tempat kerja dia jam 3, sepatutnya kejap je tapi disebabkan jem, sejam jadi perjalanan. Tension betul duduk dalam kereta. Balik dengan mak, malam tu pulak sepatutnya ada halaqah tapi tangguh ahad atas sebab-sebab tertentu, tapi, malam tu, tolong-tolong emak la pulak untuk siapkan lauk esok hari tu.

Esok pagi tu, jam 7 pagi, terus gerak dari rumah ke UIA Gombak, sebab ada janji dengan mad'u nak pergi mandi-mandi kat Ulu Yam. Sampai je gombak terus amik diorang then, bertolaklah dari gombak ke tempat nak mandi tu.

Mula-mula, plan nak pergi Ulu Yam, sekali terlajak. Huhu. Terus ubah plan, rancang ke kolam air panas pulak dekat batang kali, sampai-sampai ramai pulak orang. Tak jadi, lepas tu, jadi buntu, terus berubah fikiran ke sungai Chiling dekat KKB. Perjalanan kami memang sangat lama, bertolak jam 8.30, tiba 10 lebih sikit.

Pergh, tempat dia memang superb. Ada air terjun tiga tingkat, air terjun dia standard macam kita tengok kat movie tu ha. Yang lawa gila tulah. Tapi, nak jalan ke tempat air terjun tu bukan mudah. Dari tempat parking tu, kena jalan kaki dalam hutan + naik bukit yang sangat curam. Paling-paling sejam lebih juga perjalanan. Bayangkan kitorang terpaksa jalan dilereng bukit yang mana ruangan untuk pijaknya cukup kecik. Apa yang difikirkan masatu hanya hidup dan mati je. Sampaikan ada yang keluarkan statement, " kita ni nak pergi mandi ke nak pergi mati". Sampaikan ada juga yang lemah semangat. Tapi bila sampai atas, wah. Bestnya. Tak terbayang.

Sepanjang perjalanan sayalah yang lead perjalanan ni, dari awal sampai ke akhir, dalam hutan pun saya lead juga. Al-maklum, fleksible je mana-mana tempat. Tulah saya nak cakap, jangan fikir orang KL ni tak berani dengan benda-benda macam ni. Duduk dalam hutan dan sebagainya. Berkali saya pernah duduk dalam khemah je. Pernah juga duduk dalam khemah tak ada dinding, atap je ada. Banyak sangatlah pengalaman, thats why orang kata saya ni, pelik sikit dari budak-budak KL lain. Panjat pokok jangan dicerita, expert tahap gaban. Jadi, janganlah menganggap orang KL macam kami ni sangat lemah dalam hal-hal hutan, perkampungan dan sebagainya.

Sampai di atas, memang puas, mandi-manda. Ada kawasan dalam gila, siapa yang terjatuh kat tempat tu memang tenggelam terus. Kalau tak reti berenang memang tenggelam la. Lepas tu, kat tepi-tepi sungai tu ada macam pasir sungai. Kitorang main tanam-tanam badan, saya punya kaki kena tanam sampai tak boleh angkat dah, kebas. huhu.

Lepas dari tu, kami pun balik, sekitar jam 2 petang juga bertolak dari sungai chiling tu ke gombak. Yelah, nak turun balik, amik masa sejam lagi. Lepas tu, lalu rawang, tengah-tengah jalan, jem, fuh, tension lagi. huhu. Tiba-tiba, ada 1 gerai ni menghilangkan tension kami, 'kedai buah-buahan'. Fuh, masatu jugak diorang suruh saya berhenti. Borang semua buah-buahan yang ada. Saya beli manggis 2 kilo. My favourite fruit tau manggis ni. Kalau jumpa je mesti saya akan beli. Lepas tu, teruskan perjalanan walaupun je.

Sampai je UIA, sekitar jam 4 lebih sikit. Buka pintu bilik, lepas tu letak je kepala, Amzar call, "akh, antum ada janji dengan anakan nak tolong bersih rumah ana". Aduhai, baru nak lelap kejap. Amzar sambung, "macam nilah, antum amik wudu' siap-siap, datang rumah ada dekat sri damansara dulu, lepas tu, baru kita gerak ke rumah ana lagi satu tu."

Lawan segala sikap malas, saya terus bangun, amik wudu' lepas tu, longgok je baju untuk di pakai kat rumah Amzar letak dalam plastik. Terus drive ke sri damansara. Tepat-tepat azan saya sampai, amzar jemput then dia cakap "lajunya antum bawak kereta, bahaya tu". Lepas tu saya solat. Habis je solat, terus gerak ke rumah amzar yang lagi satu di saujana utama, sungai buloh. Adoyai, drive lagi, yang tension kali ni, jem lagi sekali kat area pasar sungai buloh tu. Memang pening kepala. Nak tidur tak boleh lagi, eksiden kang saya kalau tidur.

Drive-drive, berhenti kejap kat pasaraya econsave. Lepas tu, amzar suruh saya temankan dia beli barang-barang untuk cuci rumah dia. "Khai, antum expert bab-bab ni, ana serah kat antum je nak beli barang apa dia". Fuh, thiqah gila amzar kat saya kalau bab-bab kebersihan ni. Mungkin sebab minggu sebelum ni, saya pernah bersihkan tandas MT sampai tandas tu yang dah berdaki-daki hilang terus daki. Macam tandas baru pulak jadinya. Beli-beli barang terus gerak ke saujana utama.

Dekat-dekat maghrib juga sampai. Malam tu pula, ada majlis doa selamat dan solat hajat kat rumah amzar, memang kena siap-siaplah, mandi-mandi semua sampai wangi. Lepas tu, terus ke majlis. Siap ada meeting penduduk lagi waktu tu. Paling-paling pun sekitar jam 10-11 macam tu baru setel semuanya siap ada makan-makan lagi baru kami balik. Lepas tu baru tidur.

Esok pagi tu yang amat menyedihkan, sebab tertinggal tahajud. Ya Allah, rasa nak nangis je tinggal rutin harian. Sedih-sedih. Siap-siap solat subuh, kami terus bersiap untuk menyental rumah amzar tu. Kena angkat-angkat pasu rumah dia. Basuh-basuh laman dia, tandas dia. Minyak-minyak hitam yang lekat kat tiles dia. Memang penat nak menyental, bongkok-bongkok semuanya. Mula sekitar jam 8 pagi, habis jam 12.00. Habis tu, mak amzar sediakan makanan, sedap, nasi briani. Sedap-sedap, suka tengok adik bongsu amzar, nakal tapi kelakarlah, masa kitorang tengah basuh depan rumah, dia tolong. Baik, dia berus jugak lama rumah tu.

Habis makan-makan semua sekitar jam 1 petang tu. Memang dah siap mandi semuala. Tepat jam 1 petang tu, terpaksa driving balik, ke SMKAKL sebab amik ikhwah UIA ada halaqah kat sana, sampai SMKAKL je memang tepat-tepat azan zohor. Sempat solat, lepas dari tu, amek terus ikhwah yang folo up SMKAKL terus gerak ke UIA Gombak dalam 2.30 petang sebab pukul 3 petang tu ada liqo' ringkas.

Liqo' ringkas sebab murobbi tak dapat hadir sebab ada hal yang tak dapat dielakkan. Tak lama liqo'nya. Tepat azan asar, liqo' kami berakhir, saya terpaksa ke nilai sepatutnya tapi akh zaim minta tangguhkan sebab dia ada urusan. Biasalah cikgu, banyak benda dia nak kena buat. Jadi saya pun sama tangguhkan halaqah tu pada waktu lain. Tamat agenda semua, saya terpaksa pulang sebab ayah outstation, mak minta tolong hantar amik dia kerja sepanjang ayah tak ada. Tapi petang tu, just hantar kakak ke rumah sewanya.

Kakak saya tinggal dekat dengan UM, yelah, diakan doktor gigi kat sana. Jadi, kenalah dia tinggal berdekatan. Arrangelah dengan murobbi untuk jumpa dia sekitar UM sebab dia kata malam ada halaqah dengan UM pula. Fuh, dakwah je kerja dia. Lepas tu, jumpa lah murobbi sampai pukul 10 baru balik rumah dan sekarang, tengah tulis blog. Penat sangat.

Selasa ni pulak kojie minta tolong jaga gerai dia kat CAC, dia bukak booth humaira bookstore kat CAC, katanya ada ICT open day dan book fair. Jadi tolong jelah.

Tapi, apa-apapun inilah kehidupan, adakah masa kita, kita manfaatkan dengan baik ke tidak terletak pada diri kita.

Inilah dia cerita saya, baca pun bosankan, yelah penat, mood menulis pun hilang. Maafkan saya atas segala kesilapan dan kesulitan.

Jadi, bersama-samalah kita mencari redha Allah dengan sebenarnya.

~ Hidupku untuk Allah ~

~ Jalan hidupku adalah jalan Dakwah ~

Monologku bersendiri

0 comments

Aku nak jadi kuat!!!!
Akan aku jadikan salahuddin al-ayubi sebagai benchmark perubahan diri.
itu saja untuk post kali ni.

salam.

Be yourself but make it better

0 comments

Masa : 7.00 pagi
Tempat : c1.3c
Status : Tak ada perasaan

~ Bismillahirrahmanirrahim ~

Dengan nama tuhanku yang memiliki segalanya mahupun dilangit dan dibumi serta selawat dan salam buat junjugan baginda Muhammad Bin Abdullah pemilik cinta Allah yang teragung.

Salam 1 malaysia wa salam 1 dunia.

Kenapa lak salam 1 malaysia nih? Tak ada kerja? Yang lagi sengal lagi menyengalkan adalah salam 1 dunia. Apa kejadahnya perbuatan itu (sebut gaya cam edisi siasat). Dah-dah mengarot dah, jauh gila dari topik nak diceritakan. Tak adalah,salam 1 malaysia bermaksud petikan ini bukan hanya paparan untuk kaum melayu atau kaum-kaum tertentu, bahkan yang bukan dari kaum melayu juga boleh membacanya. Bertapa hebatnya kuasa Rabb menjadikan manusia berbangsa-bangsa dan suku-suku untuk lebih , mengetahui antara 1 sama lain. Begitu juga salam 1 dunia, untuk satu dunia baca, bukan orang malaysia sahaja. Bahkan orang bukan malaysia juga boleh membacanya.

Hebatkan kuasa Allah, menjadikan banyak suku dan bangsa untuk kenal. Kenapa Allah buat banyak-banyak suku nih? Apa ke hai nya?(orang perok pulok dah). Hurm, mudah je, sebab Allah nak kita tau apa yang ada dalam muka bumi Allah ni. Contoh, kadang-kadang kita pergi afrika, tak ada pun binatang yang ada di malaysia. Jadi, melalui orang afrika kita tau ciptaan Allah yang lain. Bahkan kita boleh kelaskan lagi, binatang tu ada di area afrika. Buatkan kita boleh kaji tentangnya dengan mendalam contoh, binatang tu boleh hidup di kawasan panas dan sebagainya. Hebatkan pencipta kita?

Alamak, ni lagi dah lari tajuk dah ni, tak apa, kita masuk baliklah. Kenapa post tajuk ni, “be yourself but make it better”? hurm, kenapa ye? Ha, yang sebenar dan lagi benar ianya adalah kerana sewaktu minggu lepas, dalam halaqah saya. Saya tak puas hati, sampai sekarang masih tak puas hati sebab di dominasi oleh Muiz. Sesuka hati je suruh kami datang ke Salahuddin untuk liqo’ malam tu, kerek giler, kami kena ke sana. Nasib lah saya ni ada kereta, kalau tak menapaklah ke salahudin. Dahlah jauh gila. Yang peritnya mastu, minyak kereta dah keluar warna kuning, maknanya reserve. Benda ni memang mak saya selalu marah, yelah, suka sangat guna minyak reserve. Kalau mati tengah jalan, kan susah. Tapi tak pe, yang penting, jimat. Hihi. Toyyib, berbalik kepada perkara asal. Apa yang saya musykilahkan sewaktu halaqah?

Sewaktu halaqah tu, musykilah sayalah yang terakhir, sekali lagi didominasi sebab muiz yang jadi MC. Tidak ku sangka Muiz dominasiku 2 kali (emosional pulak). Haha. Oklah, itu tak penting, apa yang penitng, apa yang saya musykilah sewaktu halaqah :-

Saya : akh, ana rasa ana tak layak gabung dengan I*M* lagi lah, sebab rasa diri ni tak layak, ikhwah diorang dah lah tawadu’, ana ni dah la macam otai gila. Boleh ke match dengan diorang akh?

Murobbi : Biasa lah, orang ni macam-macam ragam, ikhwah I*M* pun ada yang gila-gila macam anta gak.

Saya : tapi akh, ana ni macam gangster aw. Kadang-kadang rasa yang ana buat tu salah, tapi tengok kawan-kawan senang dekat dengan ana, ana remain jelah sikap tu. Macam ana kalau duduk atas kerusi nak letak kaki kat atas, macam otaila. Kalau cakap ganas gila. Bahayalah.

Murobbi : Kadang-kadang akh, kita rasa apa yang kita buat tu betul padahal salah. Dan kadang-kadang anta rasa je anta buat tu orang senang padahal bagi orang lain, ada yang tak berapa suka. Ada yang nampak lagi dia tak tsiqah dengan anta. Lagipun orang-orang yang senang dekat dengan anta pun adalah orang-orang yang macam anta, orang macam ni, bukan mudah untuk dekatkan hati dia.

Saya : habis akh, takkan ana nak ubah diri ana jadi tunduk, pendiam semuanya? Ana tak bolehlah, ana rasa ana memang macam ni, susah nak ubah.

Khairi : (mencelah), camni akh, ana tengok anta ni memang sangat ramah dengan orang, kawan ana anta rilex je sembang dengan dia macam kawan dah kenal lama, padahal baru seminit je kenal. Sekarang ni, bagi ana, ramah anta tu kena kekal, itu gift dari Allah, ana pun nak belajar dari anta jadi orang yang ramah. Tapi, anta kena ubah cara anta lagi beradab.

Murobbi : betul tu, adab ni akh, benda yang besar dalam islam, Rasulullah pun di turunkan oleh sempurnakan akhlak. Sangat terkait dengan adab. Jadi anta kena kekalkan cara anta tapi ubah sikit. Umar al-khattab pun dulu gangster besar akh, tapi bila terkena islam, gayanya masih kekal tapi diwarnai dengan nilai-nilai islam. Orang yang hebat sewaktu jahiliah, adalah orang yang hebat sewaktu dalam islam. Jadi, anta pun boleh jadi hebat bahkan lebih hebat lagi.

Saya : baik akh, ana cuba, ana akan try ubah sikit-sikit, gagal tak bererti kita kalah. Kadang-kadang kegagalan membawa kepada kejayaan. Akh, ana ada 1 lagi musykilah, kalau orang cerita-cerita pasal kita yang dulu, lepas tu sebar-sebarkan kat orang lain. Apa yang ana kena buat.

Murobbi : bagi ana, anta patut biar je, takkan anta nak jumpa sorang-sorang anta cakap anta dah berubah, itu lagi buruk akan jadi, biar amal berbicara. Anta terus beramal dan terus mengubah diri lagi. Nanti Allah akan tentukan yang terbaik untuk kita. Lama-lama kawan anta tu, akan nampak sapa yang betul dan sapa yang salah.

Saya : syukran akh, ana tak ada musykilah dah, serah balik kat MC.

Itulah dia, tatkala jiwa dalam gundah, halaqah cinta menjadi akar umbi dalam menancapkan rasa cinta dan rasa kesedihan yang terpukul di benak hati. Sungguh hebat wadah yang dibawa baginda untuk menegakkan agama Allah ini.

Maknanya sekarang time to change my attitude, menjadi orang lebih baik. Terutama dari segi sikap saya yang gila-gila. Buat lawak tak ingat punya, sampai memang mulut tak pandai nak berhenti dari bercakap dan buat lawak. Itulah masalahnya, bila hati terlampau gembira. Melampau jadinya. Apapun key point kat sini, be yourself, but make it better. Jadilah diri anda tapi makin baik. Macam kereta, orang selalunya akan upgrade bukan tukar. Baru nampak lagi cantik. Sifat masih sama, tapi tampak berbeza. Nilai-nilai yang ada dalam diri jangan sekali-kali kita kikiskan dalam diri. Macam sifat ramah yang ada dalam diri saya, gift dari Allah, tapi ubah supaya perkataan dalam usaha bercakap dengan kawan tu jadi lebih baik.

Apa pun, doakan yang terbaik untuk diri ini, supaya menjadi baik, tak kisah walaupun buruk disisi manusia namun begitu baik disisi Allah. Biar orang anggap kita hina, asalkan kita mulia di sisi Allah. Siapa hak kita untuk menilai seseorang. Hargailah diri anda dan hargailah orang lain. Moga-moga Allah redha dengan apa yang anda lakukan.

~ Reborn To Be The Greatest ~

Khai, kenapa kau tak nak join persatuan?

1 comments

Masa : Masa itu emas (tak ada kaitan)
Tempat : C1.3C
Status : Biasa-biasa

~ Bismillahirrahmannirrahim ~

Pertamanya bersyukur ke atas nikmat kurniaan Allah s.w.t. serta selawat dan salam buat junjungan baginda muhammad s.a.w.

Pelik gila post kali ni, kenapa tak join persatuan? Apa kaitan dengan hidup pembaca lainkan. Ha, sangat berkait, sebab penulis dan pembaca mungkin rata-rata seorang pelajar yang bergelar mahasiswa.

Seringkali dipersoal oleh rakan-rakan, “ wei, kau amek persatuan apa? Kelab apa?” Apa yang saya jawab, “ah, malas ah.” Kenapa ye saya jawab macam tu? Kenapa saya malas nak berpersatuan? Bukan ke saya ni seorang sanguinis yang popular yang mana sentiasa akan cuba untuk bersosial dengan orang lain? Kalau macam tu, maknanya saya ni bukanlah berpersonaliti sedemikian rupa.

Kawan selalu cakap kat saya, “kau leadership ada, pandai entertaint orang, kalau masuk persatuan kau konfem dapat voting tinggi”. Ini selalu di dengar dalam kalangan rakan-rakan, tapi apa saya buat, ambil endah je. Tapi tak bermakna saya memang terus ignore persatuan ni, macam abang saya antara Majlis Tertinggi kat kolej dia di UKM. Fuh, hebat. Tapi tak pernah pun saya marah dia ikut persatuan pun.

Tapi berbalik pada persoalan pokok, kenapa saya tak pandang persatuan ni? Hurm, kalau diikutkan saya pandang jugak persatuan ni apa sebenarnya tapi saya menilai setiap satu yang diperbuat. Contoh, apa tujuan penubuhan dan apa kepentingan persatuan tu dalam kehidupan saya.

Saya adalah seorang pelajar dan seorang da’ie, saya ada 2 benda utama yang saya perlu fokuskan, pelajaran saya dan dakwah saya. Kalau saya tambahkan dengan persatuan saya sangat takut pelajaran saya menjunam jatuh dan dakwah saya semakin slow.

Alah, kau ni kolotlah, kan ada persatuan islam. Buat program-program agama jugak, kan itu juga dakwah.

Baik, memang program agama, talk itu dan ini, apa yang kita dapat ilmu yang baik, yang bermanfaat untuk islam secara wajarnya. Tapi, pernah tak kita fikirkan tentang pembinaan dakwah tu? Rasulullah create sahabat-sahabat untuk meneruskan perjuangan, sekarang ni, orientasi program, adakah ianya mencorakkan sebegitu rupa? Tak ada pun proses pembinaan seorang dai’e tu macam mana. Hanya sekadar memahamkan tentang islam. Tapi, bagi menggerakkannya? Sangat kurang.

Jadi sebab tu halaqah ni sangatlah penting, sebab, dia ni mencetak seorang tu menjadi da’ie bukan sekadar menghantar ilmu semata. Tapi mencorak seorang tu menjadi da’ie. Mengajarkan cara bergerak. Kalau kita tengok MLM style, itulah konsep halaqah juga, halaqah tree. Mula dari pengasas, lepas tu orang bawah cari orang, yang bawah cari lagi orang. Lama-lama ramai. Tapi bagi dakwah, lagi ramai yang mengerakkan dakwah. Cuba tengok kalau kita pergi ceramah-ceramah, ada tak yang lepas ceramah tu dia terus ajarkan kita cara dan corak kita dalam berdakwah. Kadang-kadang ceramah dakwah pun kurang. Paling kerapnya, ceramah bila ada isu, kalau tak ada, tak adalah ceramah. Macam UIA, 2012 punya talk. Dan tengok apa impak lepas ceramah tu? Macam tak ada apa-apa berlaku pun. Jadi, sekarang, anda paham kenapa saya masih lebih berfokuskan halaqah pembinaan dari yang berbentuk umum.

Orang kata persatuan train leadership, halaqah lagilah, ikut style islam lagi, macam saya cakap MLM tadi, kalau anda nampak flow MLM, kita akan nampak macam mana kepimpinan tu berjalan, kita akan jadi Murobbi yang handle halaqah, kita akan jadi ma’sul yang handle syuro. Ada S/U jugak. Lagilah membincangkan tentang yang Allah sangat-sangat redha. Tak nak?

Tapi, kita tak boleh nafikan akan satu masa, kita perlukan persatuan juga, tapi sebab apa pula? Ya, satu masa nanti saya akan berpersatuan juga, tapi saya jugalah antara bakal pengasasnya. Tapi tunggu sehingga orang-orang yang bersama saya itu adalah orang yang sama memperjuangkan agama Allah. Apa yang saya akan buat untuk persatuan tu? Apa kelainannya?

Baik, seringkali kita tengok persatuan contoh macam di UIA, titian asli, motifnya pergi jumpa orang asli, lagi, course society, buat program berkaitan course, tapi saya akan buat berorientasikan dakwah yang mana program umumnya sangatlah berkala dan kurang. Atau mungkin sekali satu sem, tapi grand. Macam mana tu, tengok dan lihatlah kemudian hari nanti. Sebab apa macam tu? Ha, itu adalah satu wadah untuk tarik pelajar untuk ke proses pembinaan pula. Buat satu program besar, kemudiannya, tarik kepada halaqah dan terus membina mereka untuk mencetak da’ie penerus.

Hebat tak hebat? Itulah dia, apa yang lain lagi adalah, mungkin dari segi syuronya juga akan lebih baik, kami cuba untuk jadikan persatuan yang menjadi qudwah kepada yang lain. Kenapa, terkadang, nama persatuan islam, tapi sewaktu syuro, ikhwah wa akhawat sesuka hati bergelak ketawa tanpa rasa malu, dan terkadang tak menjaga mata. Tapi apa yang saya cuba buat, mungkin syuro akan asing ikhwah wa akhawat tapi, tanzimnya sekali. Itulah baru kita nampak prospek islam sebenar yang patut dijadikan contoh.

Berbalik kepada yang asas, tidak mahu lagi berpersatuan buat masa ni, sebab, kita kena fikirkan keperluan dan kehendak kita. Tadi saya belajar FIE, Fundamental Islamic Economics, dia ceritakan yang mana ekonomi islam tak ada scarcity iaitu, kekurangan, kalau definisi panjangnya, limited resources but unlimited wants. Islam tak ada, sebab sifatnya, banyak resources yang ada. kita sebenarnya kena manage mengikut keperluan kehidupan kita. Conventional meletakkan kehendak yang utama. Tapi islam meletakkan keperluan. Saya tanya anda, persatuan yang anda masuk sekarang, adakah ianya perlu untuk anda? Kalau ye, untuk apa? Ada benefit untuk diri atau islam tak? Atau sekadar membazirkan masa untuk bermesyuarat yang mana masa tu kita boleh isi untuk pergi dakwah orang lain. 2 jam meeting, itu pun ada gelak ketawa dan sebagainya. Sedar tak berapa banyak dosa kita boleh buat dalam masa 2 jam? Tahu tak dalam masa 2 jam 8 orang anak luar nikah yang terhasil di malaysia? Jadi, dimanakah anda sewaktu itu? “saya meetinglah, untuk society”, itukah yang anda nak jawab dengan Allah di akhirat nanti?. Tepuk dada tanya iman.

Jadi, fikir-fikirkan dan renung-renungkan, fikirlah yang mana satu lebih aula untuk diri anda. Orang pernah bagitahu, persatuan sangat penting kalau nak kerja nanti, yeke? Dan beberapa kali di hadapan mata saya, saya lihat dan tanyakan, macam pak cik saya, manager, saya tanya dia,

Saya : wak(orang jawa), kalau kita nak kerja nanti, masa temu duga, dia tengok ke kita ni pernah join koko apa ke?
Pak cik : hish, mana adalah, wak tanya kamulah, andaikan wak ni manager, kamu datang interview, wak tanya, “pernah jadi leader dalam bola sepak tak?” rasa wajar ke tanya dalam tu? Apa yang wak akan tanya, “pernah ada pengalaman tak?”
Saya : oh, macam tu ke.

Selain dari tu, kakak sedara saya yang mana tiba-tiba di offer jadi manager kat tabung haji, saya tanyalah diakan pasal tu. Namanya kak aien.

Saya : kak aien, senangnya dapat job, dia ada kira pointer ke?
Kak aien : ntah, kak aien pointer pun tak lepas 3.
Saya : koko kot.
Kak aien : Akak mana pernah join persatuan apa-apa. Memasak adalah. Tak ada kaitan dengan tabung haji pun. Lainlah manager restoran ke.

Kakak saya sendiri dah dapat job dah, siap contract 9 tahun lagi, walhal tak pernah pun tengok dia sibuk dengan persatuan, tiap minggu balik rumah. Belajar je kerja dia.

Sekarang, anda nampak tak aulawiyahnya di mana? Samalah macam dalam dakwah, ada stage-stage tertentu, yang mana kalau kita tengokkan dalam Al-Quran menceritakan keutamaan berdakwah kepada umat islam yang jauh dari islam itu lagi penting dari dakwah non-muslim berdasarkan sebuah ayat :-
Dan perumpamaan (orang-orang yang menyeru) orang-orang kafir adalah seperti penggembala yang memanggil binatang yang tidak mendengar selain panggilan dan seruan saja[107]. Mereka tuli, bisu dan buta, maka (oleh sebab itu) mereka tidak mengerti. (Al-Baqarah: 171)

Kalau kita lihat ayat ni, berdasarkan mafhum mukhallafah(maksud dibelakang/disebalik)nya, menjelaskan yang mana, dakwah orang islam yang jauh dari islam ni lagi utama dari dakwah orang kafir sebab orang kafir ni memang tuli, bisu dan buta. Baik dakwah orang muslim yang ada juga sinar islam tu.

Jadi, dalam perihal kita memilih untuk berpersatuan atau tidak itu juga adalah satu perkara yang perlu untuk kita fikirkan juga sama ada ia memberi kepentingan untuk kita atau tidak. Sama-samalah kita beriman kepada Allah dengan sebenar-benarnya dan cubalah mencari jalan terbaik dalam hidup kita. Wallahu’alam.
~ Reborn To Be The Greatest ~

Ruhul Jadid

0 comments

Masa : 8.00 pagi
Tempat : Rumahku Syurgaku
Status : Bersemangat

~ Bismillahirrahmanirrahim ~

Pertama-tamanya kita panjatkan setinggi kesyukuran kepada Allah s.w.t. serta selawat dan salam buat junjungan baginda Rasulullah s.a.w..

Ruhul Jadid? Apakah itu ruhul jadid? ajaran sesat kah? Jemaah baru kah? Wah, banyak spekulasi yang bakal berlegar di benak fikiran setiap pembaca. Baik, mudah untuk dijelaskan yang mana ruhul jadid bermaksud, ruh baru.

Oh, roh baru, awatnya roh baru? ada tukar roh ka? Macam serangga salin kulit la pulak. Huh. Suspen betullah. Hish, taklah, ruh baru ni bermaksud semangat yang baru. Bukannya khai yang lama bertukar kepada khai yang baru. Bukan khai yang banyak cakap & suka buat lawak berubah daripada yang gila-gila jadi sopan & pendiam. Mungkin akan jadi sopan & pendiam jugak kot. Ntahlah, lihat jelah apa yang berubah. Tapi yang sebenarnya ruh baru ini adalah membawa maksud semangat yang baru.

Macam mana semangat baru tu khai?
Hurm, macam mana ye? Ha, camni lah, semangat baru ni jugak boleh di tafsirkan sebagai azam baru tapi lebih hebat dan lebih kuat.

Apa yang Encik Khai nak buat?
Apa yang saya nak buat ye? Hurm, saya dah cuba merangka beberapa gerak kerja yang baru untuk flow dakwah yang lebih tersusun. Dalam kadar tertentu saya cuba untuk menstabilkan dakwah dalam UIA dan UIA external. Target batch kali ni, UIA nilai saya target 10 orang core yang bakal menggerakkan dakwah didalam. Begitu juga PJ, sama juga 10 orang. Untuk Gombak 5 orang. Moga-moga berhasil.

Selain dari tu, sem ni, saya cuba untuk naikkan balik pointer yang menjunam jatuh teruk sangat-sangat. Sebab sebelum-sebelum ni sangat jarang dapat bawah 3.5 tiba-tiba dapat 3.2. Fuh, ni kes main-main lah ni. Memang kena buat betul-betullah. Target nak naikkan at least naiklah CGPA jadi 3.3. Kalau dapat lebih alhamdulillah. Mungkin sebab terlalu yakin, yelah kawan selalu cakap, khai pandai, benda tu bukan saya ambil jadi motivasi tapi, jadi racun sebab yakin pandai saya jadi malas belajar.

Seterusnya bisnes, Saya target nak jual button bedge, Al-Quran, Ma'thurat, hadith, baju & buku untuk sem ni. Sebab apa sibuk-sibuk nak bisnes ni khai? Nak nikah ke? Fuh, no nikah-nikah dah buat masa ni, nak fokus dakwah dan study je. Plan bisnes ni sebab nak beli aset dakwah, macam, nak beli projector ke. Bayar sewa tempat kalau buat program ke. Banyak lagilah, nak cerita satu-satu payah.

Habistu, sebelum ni beriya-iya nak nikah, tiba-tiba tak jadi pulak? Hurm, ni yang paling susah nak jawab, sebabnya semalam pun, bakal kakak ipar datang bawak family. Lepas tu mak saya cakap kat saya,

Mak : yang bakal pengantin dari johor familynya dah datang jumpa mak dah, yang kedah dah datang jugak kat bawah tu, yang kau tu bila lagi?
Saya : Jauh mak orangnya, macam mana nak datang.
Mak : Jauh mana? Sabah? Sarawak?
Saya : Tak mak, jauh lagi.
Mak : Pakistan? India? Hish, kau ni, mak taknaklah.Yang macam mastu tu dah oklah.
Saya : Yang kali ni mesti mak suka, dia tengah tunggu orang kat depan pintu syurga. Bidadari agung.
Mak : Yelah.

Hurm, yang sebenarnya bila khai? Secara jujunya saya pun tak tahu. Tapi, dalam range umur 23-26 dan mungkin yang paling tepat umur 25. Kenapa? Why khai, why? Ramai tengah beratur amik nombor tu. haha. Taklah, sebabnya mastu dengar ceramah, pasal nikah, bestlah juga, dia cakap reason kenapa baginda nikah umur 25. Ada banyak aspeklah, dan kenapa umur 25 ni sebenarnya puncak terbaik untuk mendirikan rumah tangga. Best ceramah dia, buatkan kita berfikir secara matang.

Target nikah lak orang yang macam mana?
Huh, pelik-peliklah orang yang bagi soalan ni, ni dah lari tajuk dah ni. Tak apalah, orang tanya kenalah jawab walaupun soalannya remeh. Kalau tak kecik hati orang tu. Jangan jadi orang yang jual ikan dalam erti kata lain, orang SELFISH. Jadi, layan jelah persoalan-persoalan yang diberikan ni.

Hurm, target orang macam mana ye? Ntah lah, malas nak fikir sebenarnya, sebab nak tunggu bidadari syurga je. Tapi kalau ikut personality plus punya buku, pasangan terbaik untuk popular sanguine adalah peaceful phlegmatic. Sebab apa ye? mungkin sebab kelemahan peaceful ni ada pada kekuatan sanguine dan kelemahan sanguine ada pada kekuatan peaceful. Contoh, peaceful orang yang kurang keyakinan sikit, tapi sanguine orang yang sangat punyai keyakinan. Lagi, peaceful ni orang yang suka jual ikan (SELFISH) tapi sanguine tak, sentiasa nak bagi kebajikan kat semua orang. Peaceful mungkin sentiasa dalam keadaan sunyi dan mendiamkan diri, jadi nak menceriakannya mungkin sanguine.

Jadi, terpulang pada Allah nak bagi saya macam mana, kalau dapat yang lain pun saya tak kisah. Kalau dapat yang perfect saya lagilah suka sebab, macam murobbi saya, orangnya tersusun dari setiap segi. Ya Allah permudahkanlah setiap urusanku.

Lagi, ada lag tak taget lain?
Hurm, ada sebenarnya, nak kuruskan balik badan lepas naik 10 kg. Wah, setahun setengah je saya mampukan naikkan berat badan sampai 10 kg. Hebat. Tapi turunkan tak semudah tu, tak apa saya cuba. Tapi kenapa naikan berat badan dulu? Hurm, adalah sebabnya antaranya sebab nak kurangkan orang yang beratur amik no untuk nikah tadi. hihi.

Apapun doakan kejayaan saya dunia dan akhirat. Ramai yang nak berubah dah sekarang ni, nampak masyarakat makin sedar, cuma kita je tak sedar diri, semalam view beberapa blog, ada blog kawan dia cerita tentang perubahan, tapi sekejap je dia post, lepas tu dia delete balik. Tak tau kenapa. Apapun mari beralih ke semangat yang baru, jiwa yang baru. Dakwah yang baru. Moga-moga Allah redha.

~Tidak Sekali-kali Aku Melangkah Ke Depan, Akan Aku Berundur Semula~

~ REBORN TO BE THE GREATEST ~