Introduction

.

Endless Love


Bismillahhirramannirrahim 

Salam alaik dan salam ramadhan al Mubarak, 

Pertama-tamanya bersyukur ke hadrat ilahi dengan limpah serta kurnianya serta selawat dan salam buat junjungan baginda khatimul anbiya’ yakni penghuni segala nabi. 

Lama jugak tak update blog ni. Kalau blog ni macam rumah, confirm dah bersawang, tak pun paling koman ada la taik cicak yang wujud kat lantai ni dalam sebijik dua. Almaklumlah, penulis blog ni agak sibuk dengan kerja (sibuklah sangat!!) serta hal-hal dunia yang mungkin dia dah lupa asal usul dia. Lately ni pun banyak hadapi masalah dalam hidup. Cerita dia agak serabut, kelakar dan erti kata mudahnya tak matang. Gangguan dari Cik Y. Siapa yang tahu cerita ni, dia taula. Siapa yang pernah terlibat dengan pengalaman pertama mesti akan boleh agak cerita dia macam mana. Sebab yang ni berlaku untuk kali kedua. Hahaha. Apapun one fine day, i will tell the story in here jugaklah. But not now sebab nak susun atur cerita tu pun susah. Mungkin boleh buat cerpen ringkas kendian. Apapun, ujian Allah bagi tandanya Allah sayang kitakan? Thank you Allah for giving me opportunity to undergo the test. 

Ok, berbalik kepada main topic, Endless love? What do I mean by endless love? 

Peristiwa ni berlaku masa tarawih kali kedua saya di masjid Az-Zubair Al Awwam kat rumah saya tu. Hangpa tau dak, masjid ni ada kipas helicopter. Agak-agak kalau aku kaya ada rumah banglo sebijik, aku taknak pakai aircond. Letak je sebijik kat tengah ruang tamu,biar terbang sume perabut.hahaha. 

Hoi, lari topik dah ni wehhhh. Ha.... nak habaq ni, masa solat tarawih yang kedua, imam ofkosla still baca dalam suruh Al-Baqarah lagi. Dalam Al-Baqarah ni banyak gakla ayat best-best yang kita boleh menangis kadang-kadang kalau kita faham dengan teliti. Tapi saya ni nak nangis sebab ayat Quran? Hurm... mungkin boleh tapi hati ni dah keras sungguh dah. Banyak sangat dosa. Rasanya kalau malaikat tu ada sifat penat, confirm malaikat penat nak catit dosa-dosa saya ni ha. Ok, ayat mana yang hang nak habaq pasai endless love ni. Ok, meh tengok ayat bawah ni :- 

"(Walaupun demikian), ada juga di antara manusia yang mengambil selain dari Allah (untuk menjadi) sekutu-sekutu (Allah), mereka mencintainya, (memuja dan mentaatinya) sebagaimana mereka mencintai Allah; sedang orang-orang yang beriman itu lebih cinta (taat) kepada Allah. Dan kalaulah orang-orang yang melakukan kezaliman (syirik) itu mengetahui ketika mereka melihat azab pada hari akhirat kelak, bahawa sesungguhnya kekuatan dan kekuasaan itu semuanya tertentu bagi Allah, dan bahawa sesungguhnya Allah Maha berat azab seksaNya, (nescaya mereka tidak melakukan kezaliman itu). "(Al-Baqarah : 165)

Paham dak ayat yang saya highlightkan tu. Bahawasanya orang-orang yang beriman tu sangat cintanya pada Allah. Nak contoh, banyak contoh weh. Memandangkan sekarang bulan ramadhan, saya yakinlah mesti korang ada lalu gerai jual kebab? Betul tak? Tapi korang pernah tak dengar sahabat nabi nama dia Khabbab bin Alarat r.a? Mesti tak pernah dengarkan. Cerita khabbab ni sedih. Khabbab ni di seksa sebab nak tegakkan agama Allah, Khabbab di seret atas bara api sampaikan lemak dengan darah dia tu yang padamkan bara api. Korang bayangkan kalau kita nak pada bara api pakai apa? Air? Tak pakai air pun guna tanah. Ni ha, guna badan beb!!! Kau hado? Semua yang Khabbab buat demi cinta Allah. Khabbab berkorban dalam mencari nikmat beragama untuk diri dia sendiri dan jugak ummat akan datang. 

Kan, senang cerita nak habaq, kalau seorang hamba Allah ni di uji, tak kisahlah ujian dia atas dasar apa. Sebab ujian Allah ni macam-macam. Tandanya Allah sayang dia la tu. Dan tak semua manusia Allah hantarkan ujian yang sama dan sebanding dengan apa yang dia lalui. Cuma, macam mana hasil selepas ujian yang Allah turunkan pada dia tu. Adakah lebih dia mendekati Allah atau tak, itu pilihan yang dia buat. Kita sendiri patut jeles pada orang yang Allah turunkan ujian. Diorang ni Allah sayang, korang? Saya sendiri? Tengok macam pelarian Rohingya, apa jadi pada diorang? Ujian dia lebih hebat dari kita. Ni sikit ayat quran yang cerita pasal ujian Allah :- 

"Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: kesukaan kepada benda-benda yang diingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; harta benda yang banyak bertimbun-timbun, dari emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih; dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. Dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga). "(Ali-Imran : 14) 

"Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar." (Al-Baqarah:155) 

Kalau nak tulis setiap satu banyak, tapi yang ni antara yang saya ingat dan rasanya saya ulang pun banyak kali jugak ayat ni. Sebab tu saya ingat. Yes, ujian Allah memang nak menjadikan kita supaya kita ni lebih dekat pada Allah. Sebabnya dari situ kita akan tau pada siapa kita akan cari. Kita cari Allah untuk membantu menyelesaikan masalah kita ataupun selain dari tuhan. Meh fahamkan ayat bawah ni :- 

"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta."  (Al-Ankabut : 2-3)

So, this is how Allah show His love. Dia datangkan ujian, nak tengok sejauh mana hamba dia ni cari dia balik. Ingat tak kat Allah. Gagal tu normal. Sebab ada je hadith nyatakan yang Allah terima taubat hambanya walaupun banyak kali dia buat salah. Yang jenis tergelincir. Dah taubat, buat lagi. Sebab Allah tau, hamba tu nak cari Siapa kalau dia nak berubah semula. Itu namanya hidayah Allah. 

Apapun, this is how we derive endless love. But how we react to the LOVE itself is our choice. Ingat, setiap apa yang Allah jadikan kat muka bumi ni takkan jadi sia-sia. Baik peristiwa yang di lalui oleh kita, mahupun bebanan yang kita tanggung sekarang ataupun kesusahan yang yang kita tengok berlaku pada orang lain. Semuanya taklah sia-sia. Macam dalam ayat bawah ni :- 

"(Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring, dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): "Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab neraka."" (Ali - Imran : 191)

Yes tiap sesuatu Allah jadikan kita bukanlah untuk sia-sia. Macam semalam ke kelmarin, saya nampak ada seorang laki solat tarawih pakai rantai kat leher. Orang lain dah kutuk-kutuk belakang. Tapi hangpa pernah dengaq dak pasal pelacur bagi minum anjing tapi masuk syurga? Rasa banyak kali dengaq kot, Tu baru 1 cerita, banyak lagi cerita lain yang akan cheq cerita dalam entry yang lain. 

Cukup lah takat ni. Cuma nak habaq, don’t jump the gun and jangan mudah menghukum. Mungkin waktu kita tengok dia pakai gitu Allah uji hati kita untuk menilai beliau tu camna. Oklah, penat dah menaip panjang. Semoga entry ni bagi manfaat kepada pembaca. Semoga ramadhan kita kali ini lebih baik dari yang sebelumnya. Dan menjadikan kita hamba yang lebih taat dan lebih di sayangi Allah. Dan doakan saya juga dipermudahkan dalam urusan agama, urusan iman serta amal. Banyak dah diri ni menyimpang. Mungkin dah sampai masa untuk kembali ke jalan yang sepatutnya. 

 ~Perjalanan Mencari Cinta Teratas~

0 comments: