Introduction

.

Be yourself but make it better


Masa : 7.00 pagi
Tempat : c1.3c
Status : Tak ada perasaan

~ Bismillahirrahmanirrahim ~

Dengan nama tuhanku yang memiliki segalanya mahupun dilangit dan dibumi serta selawat dan salam buat junjugan baginda Muhammad Bin Abdullah pemilik cinta Allah yang teragung.

Salam 1 malaysia wa salam 1 dunia.

Kenapa lak salam 1 malaysia nih? Tak ada kerja? Yang lagi sengal lagi menyengalkan adalah salam 1 dunia. Apa kejadahnya perbuatan itu (sebut gaya cam edisi siasat). Dah-dah mengarot dah, jauh gila dari topik nak diceritakan. Tak adalah,salam 1 malaysia bermaksud petikan ini bukan hanya paparan untuk kaum melayu atau kaum-kaum tertentu, bahkan yang bukan dari kaum melayu juga boleh membacanya. Bertapa hebatnya kuasa Rabb menjadikan manusia berbangsa-bangsa dan suku-suku untuk lebih , mengetahui antara 1 sama lain. Begitu juga salam 1 dunia, untuk satu dunia baca, bukan orang malaysia sahaja. Bahkan orang bukan malaysia juga boleh membacanya.

Hebatkan kuasa Allah, menjadikan banyak suku dan bangsa untuk kenal. Kenapa Allah buat banyak-banyak suku nih? Apa ke hai nya?(orang perok pulok dah). Hurm, mudah je, sebab Allah nak kita tau apa yang ada dalam muka bumi Allah ni. Contoh, kadang-kadang kita pergi afrika, tak ada pun binatang yang ada di malaysia. Jadi, melalui orang afrika kita tau ciptaan Allah yang lain. Bahkan kita boleh kelaskan lagi, binatang tu ada di area afrika. Buatkan kita boleh kaji tentangnya dengan mendalam contoh, binatang tu boleh hidup di kawasan panas dan sebagainya. Hebatkan pencipta kita?

Alamak, ni lagi dah lari tajuk dah ni, tak apa, kita masuk baliklah. Kenapa post tajuk ni, “be yourself but make it better”? hurm, kenapa ye? Ha, yang sebenar dan lagi benar ianya adalah kerana sewaktu minggu lepas, dalam halaqah saya. Saya tak puas hati, sampai sekarang masih tak puas hati sebab di dominasi oleh Muiz. Sesuka hati je suruh kami datang ke Salahuddin untuk liqo’ malam tu, kerek giler, kami kena ke sana. Nasib lah saya ni ada kereta, kalau tak menapaklah ke salahudin. Dahlah jauh gila. Yang peritnya mastu, minyak kereta dah keluar warna kuning, maknanya reserve. Benda ni memang mak saya selalu marah, yelah, suka sangat guna minyak reserve. Kalau mati tengah jalan, kan susah. Tapi tak pe, yang penting, jimat. Hihi. Toyyib, berbalik kepada perkara asal. Apa yang saya musykilahkan sewaktu halaqah?

Sewaktu halaqah tu, musykilah sayalah yang terakhir, sekali lagi didominasi sebab muiz yang jadi MC. Tidak ku sangka Muiz dominasiku 2 kali (emosional pulak). Haha. Oklah, itu tak penting, apa yang penitng, apa yang saya musykilah sewaktu halaqah :-

Saya : akh, ana rasa ana tak layak gabung dengan I*M* lagi lah, sebab rasa diri ni tak layak, ikhwah diorang dah lah tawadu’, ana ni dah la macam otai gila. Boleh ke match dengan diorang akh?

Murobbi : Biasa lah, orang ni macam-macam ragam, ikhwah I*M* pun ada yang gila-gila macam anta gak.

Saya : tapi akh, ana ni macam gangster aw. Kadang-kadang rasa yang ana buat tu salah, tapi tengok kawan-kawan senang dekat dengan ana, ana remain jelah sikap tu. Macam ana kalau duduk atas kerusi nak letak kaki kat atas, macam otaila. Kalau cakap ganas gila. Bahayalah.

Murobbi : Kadang-kadang akh, kita rasa apa yang kita buat tu betul padahal salah. Dan kadang-kadang anta rasa je anta buat tu orang senang padahal bagi orang lain, ada yang tak berapa suka. Ada yang nampak lagi dia tak tsiqah dengan anta. Lagipun orang-orang yang senang dekat dengan anta pun adalah orang-orang yang macam anta, orang macam ni, bukan mudah untuk dekatkan hati dia.

Saya : habis akh, takkan ana nak ubah diri ana jadi tunduk, pendiam semuanya? Ana tak bolehlah, ana rasa ana memang macam ni, susah nak ubah.

Khairi : (mencelah), camni akh, ana tengok anta ni memang sangat ramah dengan orang, kawan ana anta rilex je sembang dengan dia macam kawan dah kenal lama, padahal baru seminit je kenal. Sekarang ni, bagi ana, ramah anta tu kena kekal, itu gift dari Allah, ana pun nak belajar dari anta jadi orang yang ramah. Tapi, anta kena ubah cara anta lagi beradab.

Murobbi : betul tu, adab ni akh, benda yang besar dalam islam, Rasulullah pun di turunkan oleh sempurnakan akhlak. Sangat terkait dengan adab. Jadi anta kena kekalkan cara anta tapi ubah sikit. Umar al-khattab pun dulu gangster besar akh, tapi bila terkena islam, gayanya masih kekal tapi diwarnai dengan nilai-nilai islam. Orang yang hebat sewaktu jahiliah, adalah orang yang hebat sewaktu dalam islam. Jadi, anta pun boleh jadi hebat bahkan lebih hebat lagi.

Saya : baik akh, ana cuba, ana akan try ubah sikit-sikit, gagal tak bererti kita kalah. Kadang-kadang kegagalan membawa kepada kejayaan. Akh, ana ada 1 lagi musykilah, kalau orang cerita-cerita pasal kita yang dulu, lepas tu sebar-sebarkan kat orang lain. Apa yang ana kena buat.

Murobbi : bagi ana, anta patut biar je, takkan anta nak jumpa sorang-sorang anta cakap anta dah berubah, itu lagi buruk akan jadi, biar amal berbicara. Anta terus beramal dan terus mengubah diri lagi. Nanti Allah akan tentukan yang terbaik untuk kita. Lama-lama kawan anta tu, akan nampak sapa yang betul dan sapa yang salah.

Saya : syukran akh, ana tak ada musykilah dah, serah balik kat MC.

Itulah dia, tatkala jiwa dalam gundah, halaqah cinta menjadi akar umbi dalam menancapkan rasa cinta dan rasa kesedihan yang terpukul di benak hati. Sungguh hebat wadah yang dibawa baginda untuk menegakkan agama Allah ini.

Maknanya sekarang time to change my attitude, menjadi orang lebih baik. Terutama dari segi sikap saya yang gila-gila. Buat lawak tak ingat punya, sampai memang mulut tak pandai nak berhenti dari bercakap dan buat lawak. Itulah masalahnya, bila hati terlampau gembira. Melampau jadinya. Apapun key point kat sini, be yourself, but make it better. Jadilah diri anda tapi makin baik. Macam kereta, orang selalunya akan upgrade bukan tukar. Baru nampak lagi cantik. Sifat masih sama, tapi tampak berbeza. Nilai-nilai yang ada dalam diri jangan sekali-kali kita kikiskan dalam diri. Macam sifat ramah yang ada dalam diri saya, gift dari Allah, tapi ubah supaya perkataan dalam usaha bercakap dengan kawan tu jadi lebih baik.

Apa pun, doakan yang terbaik untuk diri ini, supaya menjadi baik, tak kisah walaupun buruk disisi manusia namun begitu baik disisi Allah. Biar orang anggap kita hina, asalkan kita mulia di sisi Allah. Siapa hak kita untuk menilai seseorang. Hargailah diri anda dan hargailah orang lain. Moga-moga Allah redha dengan apa yang anda lakukan.

~ Reborn To Be The Greatest ~

0 comments: