Introduction

.

Ikhtilat oh.. ikhtilat...


Masa : 1.30 pagi
Tempat : Bilikku
Mood : Penat tahap gaban

~ Bismillahirrahmanirrahim ~

Pertama-tama sekali panjatkan kesyukuran pada Allah azza wa jalla, selawat dan salam buat junjungan baginda Muhammad s.a.w.

Pelik dan terus memelikkan. Kenapa? Post pasal ikhtilat ni tiba-tiba je. Pekejadah penulis blog ini? Tak ada lah, saja je nak melepaskan lelah di dalam blog. Cukup penat, 3 days kerja non-stop. Starting hari jumaat. Amek peserta rehlah dari UIA nilai, anak halaqah saya, then, UIA PJ pula, then amek lagi ikhwah di stesen LRT nak pergi ke kemensah. Belakang Zoo negara.

Sabtu pulak penat jugak, pagi tu pergi ke sungai kemensah. Mandi dan ada games tertentu, diamanahkan menjadi urusetia incharge bahagian games. Lepas tu, that afternoon gerak balik kampung ada kenduri arwah. Kena jadi waiter pulak. Hantar-hantar makanan. Tak cukup dengan tu, jadi tukang basuh pinggan. Paling seksa, basuh pinggan yang banyak bersama sepupu berdua je. Penat. Dan tadi baru je habis halaqah dengan ikhwah-ikhwah UIA Nilai.

Jadi berbalik kepada persoalan pokok. Kenapa dengan ikhtilat ni? apa kena mengena dengan saya cerita itu ini tadi? Toyyib, mudah je. Tadi persoalan ditimbulkan oleh anak halaqah saya. Memang terkena pada diri sendiri.

Syahir : akh, kalau kita nak belajar sama-sama dengan perempuan boleh ke?

Saya : Camni akh, pekejadah antum nak belajar dengan perempuan? lelaki pupuskah? Lagi satu akh, antum kena jelas ikhtilat ni apa, apa kata akarnya ikhtilat. KHA LAM THOT yakni membawa maksud percampuran. percampuran ni dimaksudkan bukan berdua-dua an sahaja. Tapi andai kata ada 50 orang perempuan, 1 orang lelaki ke. Ianya tetap ikhtilat. Dan hukum asalNYA adalah HARAM. Tapi di bolehkan dalam beberapa perkara. Contoh, perdagangan, perubatan, perkahwinan dan pendidikan. Ada sepuluh tapi ana tak ingat semua.

Syahir : boleh explain tak akh?

Saya : Toyyib, Perdagangan tu akh, ketika mana antum ber urus niaga. Contoh nak zaujah antum sakit, nak pergi beli makanan untuk anak-anak, deal dengan penjual perempuan. Kalau 1-1nya tempat tu jual makanan, takkan antum nak cari makanan kat negeri lain. Itu kerja gila. Kalau perubatan, contoh para sahabat pun, yang menjadi nurse masa perang adalah barisan muslimat

Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagian yang lain. Mereka menyuruh (mengerjakan) yang ma'ruf, mencegah dari yang munkar, mendirikan shalat, menunaikan zakat dan mereka taat pada Allah dan Rasul-Nya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. ( At-taubah : 71)

jadi perubatan juga memerlukan ikhtilat. Kalai perkahwinan perlulah untuk nikah dan sebagainya, untuk deal semuanya. Seterusnya pendidikan, benda ni orang banyak salah anggap, belajar laki perempuan dan sebagainya. Benda ni merujuk pada tenaga pengajar bersama murid. Ada je bilal bin rabbah bawak halaqah akhawat. Benda tu tak di nafikan. Tapi ada ke bilal pergi sembang-sembang dengan akhawat benda-benda tak penting. Gelak-gelak. Dan lagipun, bilal bin rabbah sahabat. Iman subhanaAllah mantap. Kita, baru sikit dah goyah. Lagipun tahapan untuk berikhtilat ni tinggi. Contoh dari segi pandangan kena jaga macam dalam surah An-Nur : 30.

Katakanlah kepada orang laki-laki yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandanganya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat." (An-Nur : 30)

Ada sebuah kisah menceritakan tentang sorang budak kecil usia 7 tahun kalau tak silap, sewaktu tu Rasulullah duduk atas unta, disebelahnya budak tu, tiba-tiba segelorombolan jemaah haji wanita lintas. Budak tu pandang la. Nak tau apa baginda buat?

Semua : apa dia?

Saya : Baginda alihkan pandangan budak lelaki tu supaya tak pandang. Jadi akh, kalau dari segi persoalan nafsu. Kenapa budak 7 tahun? Kuat mana la nafsunya. Di alihkan pandangan. Ini kan kita dah usia sekitar 18 untuk antum, ana 20 tahun. Nampak sangat aspek ikhtilat kena jaga akhi. Cuba bukak lagi satu surah Al-Ahzab : 53

'....Apabila kamu meminta sesuatu (keperluan) kepada mereka (isteri- isteri Nabi), maka mintalah dari belakang tabir. Cara yang demikian itu lebih suci bagi hatimu dan hati mereka....' (Al-Ahzab : 53)

Jadi akhifillah, dalam ayat ni jelas nak communicate pun bertabir. Inikan belajar bersama pula. Banyak lagi alternatif lain untuk belajar. Tak perlulah nak perempuan. Lagipun lelaki ada 9 akal, apalah sangat dengan perempuan ada 1 je.

Mujahid : akh, camna pula kalau dalam kelas tu, perempuan tu dia boleh mengajar. Kan konsep pengajar tu, dia boleh mengajar?

Saya : Mudah je akh, andaikan ada lecturer, utamakan lecturer. Kalau susah, cari kawan-kawan laki. Tapi, kalau lelaki pun sepattern je bengapnya. tafadhal boleh je tanya. Dan check dulu niat kita bila nak tanya. Tapi kebanyakan orang sekarang, tanya bukan sebab nak tau pelajaran. Tapi nak tau pasal perempuan tu.

Kamal : afwan, ana nak mencelah. Ikhwah, kalau kita tengokkan inilah azab dijatuhkan ke atas kita bila mana agama Allah tu dah makin ditinggalkan. Inilah cara orientalist nak jatuhkan kita. Masukkan sistem sekular. Bagi kita berkawan laki perempuan satu kelas, lepas tu terfikir nak share knowledge la dan sebagainya. Jadi kita muhasabah la balik diri kita.

Saya : jazakallah akh atas penjelasan..

Itulah perbualan kami. Tapi benda ni tak terhenti disini, sebab ia amat memukul hati ini sebab saya menjawab soalan dengan jawapan yang saya sendiri masih gagal untuk melaksanakannya. Jadi muhasabah dan terus muhasabah. Terlintas pasal kawan cam melenting sebab tegur sikit dia pasal wish-wish.

Mudah je, ada seorang ustazah ni, dia amik PHD usuluddin, baik, tudung labuh, jalan tunduk je. Tiba-tiba, ada seorang lelaki wish dia good luck, lepas tu, ustazah tu jawab balik, wish balik then ada sign macam smiley? apa expectation anda?

fikir-fikirkan dan selamat beramal..peringatan ini untuk diri ini yang kian tidak menjaga ikhtilat dan cuba menjaga semula dengan baik.

~ Reborn To Be The Greatest ~

0 comments: