Introduction

.

Kenapa Ramai Orang Suka Najwa?!

~ Bismillahirrahmanirrahim ~

Panjatkan setinggi kesyukuran ke hadrat Allah s.w.t tuhan sekalian alam. Selawat dan salam atas junjungan nabi muhammad s.a.w.

Mula-mula sekali mesti readers pelik kenapa post ni? Awat macam pelik semacam je, pemilik blog ni suka orang nama najwa ke? ish2. mesti banyak sangat andaian pelik-pelik yang terpacul dari fikiran pembaca. Jadi, nak tau bacalah full version.

Sebenarnya apa kes najwa ni? Saya tak tahu ejaan dia sebenarnya macam mana, sama ada najwa atau najua sebab dalam quran arabnya macam tulah bunyinya.

Sesungguhnya pembicaraan rahasia itu adalah dari syaitan, supaya orang-orang yang beriman itu berduka cita, sedang pembicaraan itu tiadalah memberi mudharat sedikitpun kepada mereka, kecuali dengan izin Allah dan kepada Allah-lah hendaknya orang-orang yang beriman bertawakkal. ( Al-Mujaadilah : 10)


Najwa ni sebenarnya adalah perbicaraan rahasia. Dia ada banyak maksud, tapi antaranya adalah perbicaraan rahsia nilah. Najwa ni terjadi apabila suatu keputusan syuro dah diputuskan, tapi masih lagi ada bunyi-bunyi yang tak senang dengar dari belakang. Banyak lagi yang boleh di definisikan najwa, ada pernah saya dengar, dia lebih kurang cam cerita belakang-belakang. Jadi banyak versi yang dijelaskan.

Jadi, apa kaitan najwa ni dengan diri saya? Yela tiba-tiba letak kat ruangan diari hidup. Sebenarnya baru-baru ni, ada beberapa perkara yang berlaku dan menjadi sentuhan jiwa ini. Banyak persoalan yang tertanya dalam diri ini. Antaranya, salah ke aku berubah jadi baik? kenapa orang tak suka aku jadi baik? Banyak lagi la sejak kebelakangan ini timbul persoalan-persoalan yang macam ni.

Kenapa boleh fikir macam tu pulak?

Haa, saya terkilan dengan statement dari seorang kawan. Kawan lama la. Statement dia ringkas tapi terasa sangat-sangat. Sejak dari tu, kaji punya kaji dari kawan-kawan lain, why that statement boleh terkeluar. Lepas tu, bila recheck, rupanya wujud najwa dalam kalangan kawan-kawan saya sendiri tentang perbincangan buruk tentang saya. Agak kecewa.

Bila fikir balik, kenapa nak najwa pulak kan? Sedangkan saya tengah nak berubah. Memanglah saya dulu teruk, kapel, kacau-kacau perempuan, pukul orang, kaki gaduh, smoking, dan banyak lagilah. Sekarang dalam proses nak berubah, kenapa tak suka. Suka ke saya jadi jahat macam dulu? Jadi baik salah, jadi jahat sememangnya salah. Habis tu nak saya jadi apa?

' Duduk sebentar dan beriman sejenak'. Muhasabah diri. Bila tengok saya dalam usaha perubahan, ada kala gagal. Kadang-kadang kegagalan tu dijadikan perbualan. Tapi memang fitrah manusia, kesalahan tu di letakkan yang utama dari kebaikan. Bila bagi kertas putih, letak titik hitam, bukan nampak bahagian putih dulu, tapi nampak hitam dulu.

Kecewa dan sangat kecewa, bila kita di ambang perubahan, tidak di support oleh orang malah di benci dan tidak di sukai. Tersilap langkah dijadikan cercaan. Bukan nak motivasi. Kadang-kadang cakap

Serulah (manusia) kepada jalan Tuhan-mu dengan hikmah[845] dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk. (An-Nahl : 125)

Kadang-kadang, tegur saya, dakwah tak hikmah, tapi pernah tak fikir dia lagi tak hikmah sebab cakap saya tak hikmah. Bukan nak mengajar untuk diperbaiki, tapi lagi blame dan sebagainya. Maaflah post kali ni memang sikit kontroversi. Sebab, kecewa sangat dengan kawan lama. Tak tahulah kalau ada sekali saya silap dengan dia benda tu jadi effect entire life ke kan. Sedangkan saya pun pernah difitnah dan dituduh lagi macam-macam, tapi tak pernah simpan dalam hati. Sebab fikirkan semua orang ada buat silap.

Tapi itulah dia, kecewa sangat dengan sikap kawan lama. Pandang saya pada aspek negatif. Tak pernah pandang kita ni nak berubah. Dan kita ni akan berubah. Bukan nak bagi motivasi tapi lebih memilih jalan untuk mencaci dan mencerca. Maaf, ini cuma luahan perasaan, diharap jangan di salah anggap. Insan ini dalam perubahan, ada kala gagal, tapi bagi saya kegagalan saya, saya takkan putus asa dari rahmatNYA walaupun saya tahu, banyak sangat saya gagal.

Saya dalam usaha perubahan, dan tolonglah paham saya. Tolong support saya untuk berubah. Saya nak jadi baik, saya nak jadi hamba yang disayangi dan minta tolong support. Jangan mengecewakan lagi diri ini. Perbuatan anda, anda dan anda yang blame dan sebagainya, membuatkan diri ini lagi nak sukar nak berubah. Tolong dan tolong support. Dan diri ini banyak lagi tersilap langkah dan mungkin tersilap pijak sebab masih lagi bertatih mencari redha. Harap jangan buat andaian mudah bila saya tersilap dan sebagainya.

Allah je mampu menjadikan yang tidak mungkin jadi mungkin dan Allah je yang mampu jadikan yang mungkin jadi tidak mungkin. Jadi sama-sama kita doakan diri masing-masing kearah menjana peribadi yang hebat dan bersama-sama mengembara mencari cinta teratas.

~ Reborn To Be The Greatest ~

0 comments: