Introduction

.

Zaman Facebookku Berakhir


~Bismillah~

Alhamdulillah bersyukur ke hadrat Allah s.w.t. tuhan sekalian alam. Selawat dan salam buat junjungan baginda Muhammad S.A.W.

Pembaca mesti pelik, pekejadah dengan facebook sayakan. Sebenarnya tak lain tak bukan, The time wuz come, masa untuk menamatkan zaman facebook. Tapi kenapa?

Baiklah, mudah je saya jawab, facebook ini adalah "social networking". Tengok dari definisi pun dah tau. SOCIAL. Memang cukup menjelaskan tujuan asal facebook ni. Iaitu mengsosialkan orang. Ramai kata, ala, ko ni, facebook pun boleh dakwah orang. Ye, memang boleh. Tapi cuba anda lihat sekian kalinya anda berfacebook. Yang mana menjadi lebih utama? 100% dakwah or 100% chat dan komen orang?

Dan (juga) kaum Ad dan Tsamud, dan sungguh telah nyata bagi kamu (kehancuran mereka) dari (puing-puing) tempat tinggal mereka. Dan setan menjadikan mereka memandang baik perbuatan-perbuatan mereka, lalu ia menghalangi mereka dari jalan (Allah), sedangkan mereka adalah orang-orang yang berpandangan tajam. (Surah Al-Ankabut,Surah 29, ayat 38)

Kalau kita paham dari ayat di atas, kita lihat, kaum 'ad dan tsamud. Ikhwah akhawat fillah, cuba menelusuri kisah-kisah mereka. mereka ni cukup hebat. The only people yang boleh ukir rumah pada bukit. Bukan buat atas bukit tapi kat permukaan. Nak explain pun susah, cubalah cari kat google ke, insyaAllah jumpa. Hebat, tapi macam mana diorang ni boleh juga tertipu dek syaitan?


Jadi, sebab tu kita cuba check balik what happen nowadays. Apa yang berlaku pada kita?Betul ke kita buat tu adalah mengikut apa yang asalnya niat kita?

Menelusuri kembali perihal dan bait-bait kita ketika berfacebook. Antara baca quran dan baca komen difacebook, mana lagi banyak? Antara berdakwah dengan bersosial, mana lagi banyak? Ada tak dapat kenalan baru yang berlainan jantina? Ikhtilat kita pula macam mana? Meluaskan jaringan ukhuwah atau melebarkan jaringan ikhtilat?

Kadang-kadang tu, orang tag-tag gambar kita, seterusnya memaparkan wajah-wajah kita yang sepatutnya hanya suami(bagi wanita) sahaja yang berhak melihatnya. Secara jujurnya, saya sebagai seorang lelaki, amat tidak suka melihat gambar isteri dipertontonkan. Wajarkah seorang muslimah menayangkan gambarnya sedangkan banyak hadith dan Al-Quran jelaskan tentang hukum perempuan memamerkan jiwanya ke masyarakat. Atas beberapa kelonggaran je dibenarkan wanita untuk bekerja, walhal perintah untuk tinggal dirumah sahaja cukup kuat.

What the reason untuk perempuan duduk rumah je? Sebab tak nak memaparkan wajahnya di khalayak. Dalam sebuah ayat Al-Quran menjelaskan perempuan perlu berhijab, sebab apa? Sebab tak nak bagi menampakkan wajah. Tapi, apa kes sekarang ni?

"......Apabila kamu meminta sesuatu (keperluan) kepada mereka (isteri- isteri Nabi), maka mintalah dari belakang tabir......"(Al-Ahzab : 53)

Sebagai seorang lelaki, bagi yang biasa-biasa, nampak awek cun, nak tackle. Bagi yang alim sikit, nampak tudung labuh, fuhhh.. calon isteri. Dari situ, cuba untuk mengenal satu sama lain. Mulalah bibit-bibit percintaan melalui internet. Mulalah terbuka ruang-ruang untuk melangkah ke arah yang lebih sosial. Membenarkan hukum yang tidak benar. "Alah, kitorang kapel kat web je, tak pernah jumpa-jumpa". Mulalah membenarkan apa yang salah.

Jadi, disini saya berpendapat, jiwa yang semakin tandus ni, perlukan ketenangan dan cuba untuk menjauhkannya dari di cemari. Moga-moga Allah redha dalam usaha untuk kelahiran semula.

~ REBORN TO BE THE GREATEST ~


0 comments: