Introduction

.

Isteri Solehah, Keluarga Sakeenah..


Masa : 3.00 ptg
Tempat : Madrasah Tarbiyah, Bangi
Status : Waiting for murobbi balik kerja

~ Bismillahirrahmannirrahim ~

Syukur ke hadrat ilahi atas nikmat yang diberikan dan selawat diucapkan kepada da'ie agung, Muhammad Bin Abdullah.

Pelik lagi ajaib, orang tak nikah tapi cerita benda-benda macam ni. Kenapa, semuanya berlaku berpunca semalam, apabila Murobbi ku bersuara :-

Murobbi : Antum tau tak, amzar dah buat timeline dia nak nikah, bulan depan taaruf, lepas tu....

Banyak sebenarnya dia cakap, tapi tak ingat semuanya. Tak apa, itu tak penting, yang penting sekarang kenapa tiba-tiba terlintas buat diri ni nak menceritakan perihal isteri solehah, keluarga sakeenah? Sudah pasti benda ni menjadi persoalan dibenak pemikiran pembaca. Tapi, tenang, nak baca quran sat. Dah setel, saya sambung tulis.

Baik, setel pun baca quran, lebih tenang menulis sebab bawah lindungan rahmatNYA. Sebenarnya timbul persoalan dalam diri saya macam mana nak jumpa zaujah yang solehah ni? Susahkan nak jumpa kalau sekarang ni. Tapi tengok ikhwah-ikhwah yang dah nikah, cukup happy hidup, bahagia, paling best tengok Kojie sebelum dia pindah keluar dari MT, tiap malam dia call zaujah, tak pun zaujah call. Sembang-sembang orang dah nikah ni luar biasa tengok, lagi-lagi baru puncak awal perkenalan. Yelah, kojie dengan zaujah dia sebelum ni bukan pernah kenal, kalau kenal pun sekadar kenal nama sebab pernah berurusan dakwah. Tak pernah bersembang panjang dan sebagainya.

Bila tengok diorang bersembang dalam call, memang bahagia, baru tau, itulah cinta yang disemai selepas pernikahan. Kita tengok pun jeles, sikit-sikit gelak, lepas tu, speaker phone kojie kuat, kadang-kadang dengar zaujah dia cerita, happy je suara, gelak-gelak. Hish. Jeleslah.

Baik,meneruskan dengan tajuk awal, isteri solehah, nampak tak gambaran isteri yang solehah tu macam mana, dia tak pernah kenal lelaki sebelum ni, tapi, bila kenal, tengoklah, dialah orang yang paling happy dalam hidup. Cinta disemai dengan kehendak ilahi, Pilihan atas aturan dakwah, semuanya jadi cantik. Sekarang, diorang sama-sama bergerak dakwah di zone tengah.

Teringat pulak kat shahril, sama juga, happy je. Pernah sekali dia pinjam handphone saya untuk mesej zaujah dia, tapi dia lupa delete send item, saya pun terbacalah, fuh, mesej kasih sayang penuh dengan susunan atur semangat dakwah. Pernah tak anda dapat mesej,

"Dakwah elok-elok ye sayang, moga kita diredhaiNYA, malam ni kita jumpa, abang ada halaqah sekarang ye sayang, jaga diri, jaga iman.malam ni, kita berhalaqah cinta berdua ye."

Fuh... Baca pun eeee... bestnya. Itulah bila cinta berlandaskan dakwah dan cintaNYA. Tapi, belum habis lagi nak cerita ni. Saya macam mana pulak? eh, sebelum tu, murobbi first, mana boleh anak halaqah langkah bendul. Apapun, teringat perbualan dengan murobbi tadi kat kedai masa tengah makan. Masa tu, cerita pasal kencing manis. Tiba-tiba...

Saya : akh, ana kena kurangkan minum air manis la, family ana ada kencing manis
Murobbi : Betul tu akh, ni penyakit keturunan, antum kena jaga jugak. Tapi tak ada kaki pun, akhawat lagi lah nak.
Saya : apa kehalnya akhawat nak yang tak ada kaki?
Murobbi : Anta ingat tak akh azri yang lemah penglihatannya(buta). Ramai akhawat nak tu.
Saya : Pelik, kenapa lak akh?
Murobbi : akhawat ni lain, anta kena paham, diorang nak jadi isteri yang solehah, yang nak berbakti pada suami, lagi tinggi pengorbanan seorang isteri, lagi diorang nak. Inilah hasil tarbiyah, bagi orang biasa nampak benda tu berat, tapi bagi mereka itulah nikmat. Sebab nak cari redhaNYA. Itulah dia orang yang memang mencari kebahagiaan yang pasti.
Saya : SubhanaAllah, akh, susah nak jumpa orang macam tu ye. Susah dah kita nak jumpa sekarang.
Murobbi : Inilah tarbiyah akh, bila kita berada dijalanNYA, apa yang pahit itu ditelan menjadi sangat manis. Bahkan lebih manis lagi kemanisan yang sedia ada. Jadi, kita pun kena jadi macam diorang, gencarkan dakwah, komitmen dengan tarbiyah dan dakwah.
Saya : betul-betul, akh, camtu ana nak potong kaki ah, biar dapat zaujah yang macam tu. haha.
Murobbi : Huhu, macam-macam antum ni.

Sekarang ni anda nampak tak macam mana isteri solehah tu? Berkorban untuk berbakti kepada zaujnya. Bukan mengikut kehendaknya semata. Yang berat menjadi ringan, yang pahit menjadi manis. Itulah nikmat, bertapa besarnya tidak tergambar, Allah akan bayar setiap apa yang dia buat. Jadi, masihkah kita mengharapkan seperti yang kita harapkan? Carilah cinta demi redhaNYA. Cinta teragung, cinta teratas. Tinggi nilaiannya.

Ada zaujah ikhwah yang bekerja untuk bantu zaujnya berdakwah. Ada zaujah yang sanggup berkorban, tukar kerja demi dakwah bersama suami, sampaikan menggadaikan ijazah, berhenti kerja menjadi suri rumah, demi membantu dakwah suami. Wujud lagikah? Ya wujud, sebab semuanya dicerita ini berlaku didepan mata saya. Tapi, berapa ramai yang ambilnya sebagai satu garis panduan hidup dalam berumah tangga. Ada yang masih, ikut keinginan sendiri nak kerja itu dan ini. Tinggal di situ dan di sini.

Ikut kemahuan, akhirnya semuanya tidak berjalan dengan baik, aturan hidup biasa-biasa, tidak pernah terasa nikmat dakwah dan cinta sebenar yang lebih tinggi. Mari kita tadabbur ayat ini.

Kamu sekali-kali tidak sampai kepada kebajikan (yang sempurna), sebelum kamu menafkahkan sehahagian harta yang kamu cintai. Dan apa saja yang kamu nafkahkan maka sesungguhnya Allah mengetahuinya. (Ali Imran : 92)

Inilah dia kebajikan yang sempurna, tatkala keinginan itu ditolak ke tepi. Mengutamakan yang lebih utama yakni dakwah dan seisinya. Moga-moga kita terpelihara dan melahirkan keluarga yang sakeenah dalam rangkaian dakwah yang tersusun serta iman yang sentiasa meluak-luak mencari redhaNYA.

~ Reborn To Be The Greatest ~

0 comments: