Introduction

.

Kucingku yang comel


Masa : 12.30 tgh hari
Tempat : Atas katil
Status : Sakit jantung gelak

~ Bismillahirrahmanirrahim ~

Pertama-tamanya panjatkan kesyukuran kepada Allah s.w.t. serta selawat dan salam buat baginda Muhammad Bin Abdullah.

Sekarang, nak cerita pulak pasal kucing saya yang sangat comel tapi buncit. Geram tengok. Pelik je saya ni, tiba-tiba nak cerita pasal kucing saya ni apasal.

Sebenarnya tiba-tiba dapat idea sebab pagi tadi, masa saya tengah online, waktu tu, baring atas tilam, baringlah, sambil memakai kain pelekat. Tiba-tiba, terasa ada benda menggigit di celah kelangkang, memang geli tambah sakit sebab dia cakar-cakar. Tergelak gila-gilalah, Check-check ada anak kucingku yang comel.

"Kau fikir kelangkang aku ni mainan kau ke?", marah saya kat kucing tu.

Tapi apa diherannya, nama pun haiwan, bukan paham apa kita cakap. Nak cerita sikit macam mana anak kucing ni boleh dibela. Asalnya mula dari di UIA. Waktu tu, si ibu kucing ni beranak bawah katil saya. Masa tu saya tak ada dalam bilik. Tup...tup dah beranak, 5 ekor. Comel-come semuanya, saya jagalah dari kecik sampai besar sikit. Dari tak boleh bukak mata, boleh bukak mata.

Sampailah dah besar, dah boleh panjat-panjat dah, kawan sebilik saya marah, buang kucing tu kat luar masa saya tengah tidur. Geram gak saya. Tapi biar jelah, sampailah satu hari, tiba-tiba jumpa sekor je kat cafe mahallah as-siddiq. Saya tak fikir panjang terus bawak balik rumah.

Mula-mula family marah gak. Yelah, abang saya bawak balik ayam serama 4 ekor, 2 jantan, 2 betina, saya bawak balik kucing. Mak saya sampai cakap

"Lama-lama rumah kita ni jadi zoo"

Tak lama lepas tu, kakak lah jaga, dia suruh hantar balik gak mula-mula, tapi sekarang, dia yang paling sayang. Mak pun sama, dah makin sayang kucing tu, yelah dah macam anak angkat lak. Ayah selalu mandikan dia. Best.

Baru ni kitorang balik kampung, sebab ada kenduri arwah, bawak dia sekali balik, dalam kereta dia tidur je. Mak panggil dia "timluk" bahasa jawa tak silap, maksudnya buncit, tak tau betul ke tak sebab mak orang jawa, tapi saya ni haram sepatah pun tak reti.

Masa kat kampung, dia manjala, tidur atas badan abang saya, dahla abang saya pun tengah tidur masa tu. Memang comel.


Tadi dia buat manja lagi sekali, pantang tengok benda bergerak nak digigitnya, masa saya tengah menaip tadi, dia gigit tangan saya, lepas tu dah main-main dengan dia, penatlah dia. Dia penat punya la lambat, kitorang penat dulu sebelum dia. Aktif sangat. Dan benda yang paling dia pantang ialah tengok orang makan, mesti dia nak makan jugak. ngade-ngade betul.

- Tengok perut dia, buncitkan -

Itulah dia cerita pasal kucing saya, semoga dia cepat besar dan beranak lagi sebab dia betina, lepas tu tambah ramailah kucing rumah saya ni. hihi.

0 comments: