Introduction

.

Taklim & Ziarah Mega UIA Nilai

~Bismillahirrahmanirrahim~

Alhamdulillah wa sykurillah kepada Allah s.w.t. kerana kita masih lagi dipanjangkan umur lagi-lagi buat saya yang masih lagi masih cuba untuk menapak di muka bumi Allah ini. Selawat dan salam diucapkan buat junjungan Nabi Muhammad s.a.w.

InsyaAllah saya ada cerita nak sembang dengan pembaca-pembaca sekalian. Mesti pelik, tajuk post "Taklim & Ziarah Mega UIA Nilai". Apakah itu? jualan mega kah? Kalau selalunya jualan mega orang semua taula. huhu. Tapi ni pelik sikit, taklim & ziarah mega. Bila dengar taklin dan ziarah lak orang akan pikir tabligh buat jualan ke? hihi. Tapi taklah. Program ini adalah cetusan dari idea saya yang bertungkus lumus untuk memikirkan pergerakan program. Idea taklim dan ziarah mega ni, cadangannya adalah dari saya. Tapi isi kandungan program ni dibincangkan bersama. Jazakallah khair pada ikhwah-ikhwah yang membantu.

Cadangan program ni diusulkan sewaktu kami, semua ikhwah-ikhwah UIA berjaulah di Cameron Highland. Sewaktu merancang gerak kerja dakwah, alang-alang, foundation kami jugak kena handle. Lagi-lagi lepas ni, saya yang akan uruskan sana. Beberapa cadangan yang diusulkan. Alhamdulillah, lepas beberapa cadangan dikemukakan, saya amat bersyukur, cadangan saya yang amat bermakna bagi saya diterima. Iaitu, minta adakan ziarah dan taklim ni. serta, minta request MAN POWER untuk ziarah dari ikhwah zon tengah sebab masa tu tengah cuti. Jadi, dari diorang lepak-lepak, baik bagi kerja. huhu.

Mula-mula bincang punya complicated. Nak bagi nama tajuk pun sampai 2 minggu. Saya geram then, tegaslah dengan pendapat saya tajuknya "JEJAK SEORANG MAHASISWA".


Hari berlangsungnya program ni adalah 30/5/2010. Hari yang sama berlangsungnya walimah seorang ikhwah UNIMAS, Akh HISYAM. (afwan akh, ana dapat hadir kejap je). Diadakan di 2 tempat. UIA Nilai dan UIA PJ. UIA Nilai, saya diamanahkan menjadi ketua. Jadi saya cerita yang berlaku dinilai jelah ye.

Tentatif asal kami, sepatutnya mula jam 2.00 ptg. Tapi, kami 1 kereta tersesat sewaktu nak pergi walimah Hisyam, Ya Allah, teruknya aku, duduk KL tapi jalan KL tak lepas-lepas lagi. huhu. terpaksa switch semuanya. Tiba di nilai jam 3.30 ptg. 1jam setengah lewat.Apapun ada ibrahnya. Sewaktu bertemu dengan ikhwah di sana. Diorang kata, memang tak ada orang petang tu, ramai keluar. Jadi memang tak sesuai jugakla ziarah waktu tu. Apapun, kami tampal poster petang tu. Sampai asar, rest jap tunggu azan.

Bersama dengan saya, ada 6 lagi ikhwah. Termasuk saya 7 orang. 2 orang UIA (saya & Amer), sorang ex-KMNS (ridhuan), 2 orang UPM(fikri & firdaus), ex-UPSI (cikgu zaim) dan seorang ikhwah yang asalnya nak tumpang balik rumah. Dia dari UTP nak balik Seremban. Tapi dia kata, alang-alang, dia nak tolong. Jazakallah khair akh Zubair (UTP).

Lepas asar tu, kami bahagi 2 group, sebab ada 2 blok je. B1 dan B2. Saya, firdaus dan zaim gerak di blok B1, Amer, ridhuan, fikri dan zubair gerak B2. Ingatkan lama ziarah. Rupanya kejap je. Start jam 5.15 ptg, group saya B1 tu, 5.45 dah habis ziarah dah. Group B2 lambat sikit, 6.00 ptg baru habis. Habis je ziarah, kami pun makan-makan dekat cafe UIA. Lepas tu siap-siap.

Maghrib tiba, tiba-tiba terfikir nak bagi pengumuman dekat pak guard. Pergilah sama-sama dengan amer. Amer yang bagi. Jazakallah khair pada Amer, ana memang salute lah. Dia bukan bagi pengumuan dekat pondok guard je. Masjid pun dia bagi pengumuman. Jumpa dengan imam, bagi pengumuman. Memang menarik ramai oranglah.

Sampai ke isyak, tunggu-tunggu pengisi, Akh Zaizul, seorang engineer Petronas yang sebelum ni belajar di melbourne, Australia. Pengisian yang superb yang berkaitan dengan permasalahan umat dan peranan mahasiswa dalam menanganinya. Best, sebab dia cerita pengalaman dia di Aussie. Ayat yang saya paling ingat, "duduk sebentar dan beriman sejenak". Mula-mula saya tak jangka yang hadir akan sampai ramai macam yang saya tengok. Ingatkan sekitar 40-50 orang je. Tengok-tengok, plus minus 120 orang. SubhanaAllah, Ya Allah, inilah berkat usaha ikhwah-ikhwah ziarah. Berkat saya 'reborn' lepas jiwa tandus sekejap. Ya Allah, nak mengalir air mata. Tapi, kena cover, ikhwah-ikhwah nampak malula. hihi. Senyum jelah gembira. Sampaikan Akh Zubair kata, taklim UTP tak pernah lebih 50 orang pun. Memang betul-betul terharu.



Lepas habis pengisian dari Akh Zaizul, kami pasangkan tayangan "Ghazwul Fikr". Memang bestlah, saya ambil video tu dari sorang ikhwah, Ikhwah juga yang buat video tu. Akh Hilmi Uitm. Jazakallah Akh, moga Allah sentiasa merahmati anta.

Habis je tayangan, giliran Cikgu Zaim pula ke depan mengulas tentang video dan menceritakan tentang kepentingan tarbiyyah dan sebagainya. Ini lagi superb, terdiam audience. Yang tersengguk-sengguk boleh terjaga. Nada suara seorang guru yang tegas. SubhanaAllah. Thumb up to anta Akh. Memang menusuk kalbu membuatkan hati-hati kami terpukul dengan kata-kata anta. Moga-moga anta lebih disayangi oleh Allah.

Usai Cikgu Zaim ulas, kami bagitahu mereka, kami akan buat lagi macam ni pada hari yang telah kami tetapkan untuk mereka, respon yang agak baik. Harap-harap mereka istiqamah. Program pun berakhir.

Selesai semua, perut kami masing-masing berkeroncong, kami pun makan di HIJAZ. Dah lama betul tak makan kat situ, huhu. Best2. Mintak roti canai sekeping, then air teh halia, my favourite. Hik3. Lepas tu kami pun balik. Tidur rumah cikgu Zaim, sampai rumah tu sekitar jam 1 pagi macam tu lah. Wahh..penatnya driving ulang alik..Tapi tak apa, Allah bayar. Yang peliknya, Sampai rumah bukan nak tidur terus, Boleh bantai sembang lagi sampai pukul 2, dahla esok tu ada kelas pukul 9.00 pg. Sembang pasal pil chiki tae aun. huhu.

Esok tu bangun pukul 5.30 pg, sempat la tahajud gak. Subuh, lepas subuh dalam pukul 7 baru gerak balik UIA gombak. Huh, dalam kelas, memang tak paham pape. Habis fokus lari, penat, lecturer cerita pasal virus. Tu je tau. Habis kelas Subjek ICT, itulah dia ceritanya. Esok 01/06/2010 bersamaan selasa ada exam midsem ICT, doakan ye. Moga-moga Allah redha.

~reborn to be the greatest~
- Letakkan Rabbul 'Izzati Kepada Yang Tertinggi -

0 comments: