Introduction

.

Riwayat YM berakhir...


Masa : 7.15 pagi
Tempat : rumahku syurgaku
Status : Happy dalam iman

~ Bismillahirrahmanirrahim ~

Pertama sekali panjatkan setinggi kesyukuran kepada Allah s.w.t. serta selawat dan salam buat junjungan baginda Muhammad s.a.w.

Alhamdulillah wa syukurillah akhirnya faktor-faktor sosial dalam hidupku makin disingkirkan. Dari satu ke satu. Saya cuba untuk gagah melangkah menghentikan sumbu-sumbu kemaksiatan. Melentur buluh biar dari rebungnya. Menghindar maksiat, biar dari sumbunya.

Mesti pembaca kurang paham apa di maksudkan dengan menhindar maksiat biar dari sumbunya. Jadi akhifillah, mudah dan senang je. Kalau zina, asasnya bercinta, kalau bercinta asasnya berkawan, berkawan asasnya perkenalan, asas perkenalan adalah batas pergaulan yang tidak terjaga.

zina ------> couple ------> kawan baik ------> kawan ------> perkenalan yang sengaja / tidak sengaja

macam mana semua ni boleh jadi ye? Asasnya mudah, dari perkenalan yang biasa-biasa yang mana, mungkin pada dasarnya hanya untuk melebarkan ukhuwah namun dicemari dek unsur-unsur yang tidak sepatutnya. Namun perkenalan biasa-biasa pun ada hadnya. Tidak boleh sesuka hati berkenalan tanpa tujuan. Kalau lebih baik lagi, yang hanya dibolehkan adalah perkenalan yang terpaksa.

Ish, peliknya ayat, apa pulak perkenalan terpaksa ni? Toyyib, ianya cukup mudah, andaikan kita 1 kumpulan dengan perempuan sebab lecturer suruh buat assignment sekali, tak ke itu perkenalan terpaksa. Atau mungkin kita kelas dengan budak tu tiap sem, secara tidak sengaja terkenal. Tapi andaikan benda tu terjadi, cukup sekadar kenal macam tu. Dan bagi yang sekumpulan, cukup sekadar bincang mengenai kerja. Apabila tamat perbincangan tak perlu untuk komunikasi yang tidak perlu.

Jadi berbalik pada akar perbincangan, kenapa saya delete semua contact dalam YM ni? Sedangkan kawan punyalah ramai, total up yang dalam contact list ada 345 masa sebelum delete dan address book ada 307. Ramaikan. Kenapa nak delete jugak?

Toyyib, macam yang dikatakan tadi, menghindar maksiat biar dari sumbunya. Samalah macam api ke apa. Kalau nak padam api, biarlah masa api tengah kecik. Takkan dah marak baru nak padam, panggil bomba pun belum tentu dapat padamkan. Begitu jugak diri ni, kalau nak elak maksiat, hilangkan unsur-unsur yang bakal mendekati. Biarlah unsurnya cukup kecil.

Pernah tak dengar hukum saddu dzarai'. Dia dalam dalil tidak disepakati. Maksudnya meninggalkan perkara-perkara yang harus yang boleh membawa kepada perkara-perkara yang haram. Jadi jelaslah, kalau dilihatkan ianya perkara harus, tapi ianya boleh jadi haram kalau disalah guna. Siapa yang ambil kira dalil ni, pasti akan buat tindakan yang sama. Demi menjaga iman. Andai kita beriman, pasti kita tidak sekali cuba untuk cemarinya. Pasti kita cuba menghindari perkara-perkara yang membawa kearah pencemarannya walaupun ada kebaikan disebaliknya.

Samalah macam arak, ada je baiknya. Tapi yang buruk itu lagi banyak. Jadi, terpulang pada anda, anda dan anda untuk fikirkan sendiri. Kalau anda tahap shadid, asal ada cons je anda pasti tak akan buat walaupun ada pros disebaliknya. Terpulang.

Apapun saya masih lagi tak nafikan yang saya ada lagi IM (instant messenging) tapi saya tak guna dah YM. Saya guna google talk, sebab google talk tak ramai ada. Dan email google saya hanya diperuntukkan untuk dakwah semata.

~ Reborn to be the greatest ~

0 comments: