Introduction

.

Zaujah Aturan Dakwah, Bukan Dakwah Aturan Zaujah

Masa : 1.30 pagi
Tempat : Madrasah Tarbiyah, Bangi
Status : Iman Melampau-lampau punya up

~ Bismillahirrahmanirrahim ~

Pertama-tamanya saya ingin memanjatkan setinggi kesyukuran ke atas Allah s.w.t. serta selawat dan salam buat junjungan baginda Muhammad s.a.w.

Bismillah, bismillah, bismillah, wa syukurlillah, sebab membuka mata hati saya untuk terus mengejar redha ilahi bukan redha manusia. Hari ni, hari pertama bekerja dengan murobbi saya di MT (Madrasah Tarbiyah). Kerja apa? Printing baju je, tapi bukan benda tu yang saya pandang, saya just nak pantau dakwah UIA nilai dari dekat, mudah untuk pelopori dan cuba menstabilkan internal supaya mudah untuk memasang tapak untuk lebih gencar.

Jadi, apa kaitan dengan topik sebenar? Sangat berkait sebab, sejak berhijrah di MT nama pun madrasah tarbiyah, memang meluakkan iman semaksima, dapat tarbiyah Allah yang cukup mengesankan hati yang penuh dengan kealpaan.

Berbalik pada persoalan pokok, zaujah aturan dakwah? macam mana tu ye? Bagi siapa yang kurang mahir arabnya, zaujah itu bermaksud isteri. Isteri aturan dakwah. Macam mana benda ni boleh jadi?

Toyyib, familiar tak dengan buku "Di Jalan Dakwah Aku Menikah"? Buku ni di hasilkan oleh ikhwah PKS indonesia, tak silap saya, penulis tu memang menguruskan Qism Keakhwatan. So, memang sangat-sangat mahir bahagia hati wanita dan nikah-nikah ni.


Macam mana zaujah aturan dakwah? Baik, zaujah aturan dakwah adalah kita nikah kerana bukan atas dasar lahir dari hati tapi atas aturan hati kita keatas dakwah. Sering kali kita sebut dan dengar, orang nikah sebab suka sama suka, benda tu sangat-sangat tidak dinafikan sebab fitrah manusia itu suka sama suka. Tapi bagaimana cara kita berurusan dengan urusan itu yang sepatutnya kita fikirkan.

Baru-baru ni, orang ceritakan masalah nikah pada saya, sebenarnya bukan masalah nikah pun, tapi masalah mencari solusi bagi masalah hati.

Ghulam : khai, aku ada masalah, masalah hati yang sangat teruk, aku rasa kena nikahlah.

Saya : Eh, nikah is not a better solution, a best person is a person which not avoid from problem , but somebody which seek for the problem. Kau kena fikir, kalau nikah, kau bukan nikah dengan dia je tapi kau kena nikah dengan 1 family dia, fikir nikah ni mudah ke? Kalau fikrah family dia sekular dia sorang je tak. Kau kena fikir gak untuk camne nak hadapi masalah tu.

Ghulam : Habis tu apa yang terbaik?

Saya : Camnilah, kau bina kekuatan diri, macam mana tu, kita boleh bincang panjang kemudian. Yang penting sekarang, bina kekuatan ruhiyah, jiwa, iman, kalau tak isteri kau yang merana. Sekarang ni, phase kau adalah ubah diri kau tu dulu.

Ghulam : apa maksud isteri aku merana?

Saya : toyyib, mudah je, kalau nikah sebab suka sama suka, kita dapat perasaan tulah antara 1 sama lain. Kalau kita nikah sebab bernafsu kat dia, kita dapat puaskan nafsu jelah. Tapi kalau kita nikah sebab nak sempurnakan agama, semuanya kita dapat. Sekarang ni, bagi aku, kau bina kekuatan diri kemudian, dengar kata hati dan luruskan niat. Biar kita niat sempurnakan agama.

Ghulam : thanks khai, kau memang tok guru rumah tangga.

Saya : hotok hang, aku nikah pun belum, memandai je.

Tamatlah perbualan kami, tapi saya masih lagi nak sambung cerita tentang zaujah aturan dakwah. Pernah tak kita terfikir menikah dengan orang yang tak pernah ada dalam bayang hidup kita pun? Kadang-kadang orang cakap gak, eh, camne boleh jadi macam tu? Peliknya, mungkin pilihan family tu wajarlah. Tapi ini pilihan dakwah. Siapa tak nakkan? Sudah pasti pilihannya yang berdakwah bersama.

Terfikir sejenak, macam mana nak menghasilkan zaujah aturan dakwah, antaranya adalah yang mana seorang zaujah tu, meletakkan aturan dakwah yang total dalam diri, sanggup berkorban demi islam, perjuangan diutamakan dari keinginan. Macam yang terlihat didepan mata saya sekarang, sekarang dalam bilik murobbi, dia syuro kat luar, saya tulis blog kat dalam. Sedih ada jugak tapi sebab dakwah, semuanya dia korbankan, sepatutnya kerja Petronas, tolak sebab nak dakwah, sekarang kerja research assistant kat UKM, gaji RM 1000++. Sebelum ni RM 800 je. Tidur dalam sleeping bag je, tilam tak de. SubhanaAllah.

Semua keinginan dikorbankan tatkala dakwah, terlintas "bila aku lak nak jadi macam ni". Itulah orang yang meletakkan Allah yang tinggi dalam hidup. Dia tolak keinginan, tolak urusan dunia yang tak berapa penting. Sebab menanggung dakwah yang cukup besar. Jadi, lihatlah, tatkala dia menikah, saya akan jadi orang yang paling gembira, sebab, dakwah mengatur zaujahnya kemudian.

Bila ditanyakan tentang nikah, jawapannya "Dakwah tak setel lagi". Berulang-ulang, berdakwah kemudian berzaujah, dan bukan atas pilihan hati tapi atas pilihan dakwah. Pernah tanya ikhwah-ikhwah dah nikah, macam mana matchkan zaujah semua ni? Diorang jawab, kadang-kadang match dengan medan yang dibawa, phase mana ikhwah tu dah tempuh, akhawat tu lalui dakwah macam mana. Matchkan lepas tu taaruf. Wah, sungguh indah, zaujah aturan dakwah. Semuanya disusun atur ikut kehendak dakwah. Bukan pilihan diri yang melebihkan nafsu atau sebagainya.

Jadi, kita mengatur langkah kita bermula dengan dakwah, akhirnya kita jumpa jalan. Jangan pula kita berdakwah aturan zaujah, pasti rumit, sebab, zaujah pasti perancangan dakwah tidak sama dengan kita bahkan ada yang masih terkial-kial mencari langkah dakwah, dan masih belum jelas corak dakwah yang baik, serta paham macam mana halaqah yang muntijah itu wujud. Ada juga yang masih belum memahami konsep islam secara sebenar, hukum-hukumnya dengan baik.

Moga-moga kita miliki insan atau peneman hidup yang cintai dakwah lebih dari diri sendiri, sentiasa berkorban mengharapkan cinta yang teragung. Semoga masing-masing diredhai dan terhasilah baitul muslim yang amat-amat diredhai.

Ikhwah wa akhawat fillah, mari kita terus mencari redhaNYA, pasti kita akan jumpa jalan sebenar, cinta DIA lah yang teragung, tiada yang hebat lagi yang lebih dari cintaNYA. Moga-moga kita bersama dalam rahmatNYA.

~ Reborn To Be The Greatest ~